Foto: TT

Den hygieniska hälsningen

Vill du slippa att bli förkyld? Om du hälsar med en ”fist bump” eller en ”high five” minskar risken betydligt, enligt en brittisk studie.

Att låta knogarna krocka lätt med knuten hand – en ”fist bump” – är ett mer hygieniskt alternativ till den traditionella handskakningen, visar en studie från Aberystwyth-universitetet i Wales enligt flera internationella nyhetsbyråer.

Forskaren och universitetsläraren David Whitworth genomförde nyligen ett experiment där man hälsade med vanlig handskakning, ”high five” och knogkrock. En person bar en handske täckt med bakterier medan den andra bar en steriliserad handske. Efter varje hälsning mättes hur mycket bakterier som hade överförts till den rena handen.

”Påtaglig möjlighet”

Resultatet, som har publicerats av en amerikansk smittskyddstidskrift, visar att bara en tiondel så många bakterier överfördes med en knogkrock jämfört med en handskakning.

David Whitworth vill nu att fler knogkrockar.

-Det finns en påtaglig möjlighet att minska spridningen av smittsamma sjukdomar, säger han till AFP.

Minimera hudkontakt

En ”high five”, att klappa öppna handflator mot varandra med armen uppsträckt, överförde hälften så många bakterier som en handskakning.

Det är den minskade hudkontakten som gör de moderna sätten att hälsa mer hygieniska, tror forskarna.