Forskaren Clare Sutherland berättar att hon på sin passbild (t.v) ser mer dominant ut än på sin profilbild på Facebook (t.h). Foto: Clare Sutherland

Din selfie – viktigare än du tror

Du är din selfie. Ny statistik visar att man dömer en människa efter utseende på en tiondels sekund och att ett första intryck har stor betydelse.

Trots att vi borde veta bättre dömer vi en människa efter utseende på en tiondels sekund. Nu har forskare i Storbritannien tagit fram en modell som kan beräkna exakt vilket första intryck du kommer att göra.

Så tänk efter när du lägger ut bilder på sociala medier – du är din selfie. Det är viktigt att göra ett gott första intryck och i takt med att ny bekantsskap allt oftare görs på sociala medier blir bilden av en person ett foto.

Speciellt viktigt på internet

En av forskarna som ligger bakom studien är Clare Sutherland och hon berättar att bedömningarna kan få betydelsefulla konsekvenser.

– Trovärdighet avgör politiska val, en attraktiv jobbsökande har större chans att få arbete och så vidare. Hur människor uppfattar dig är oerhört viktigt och speciellt på sociala medier, där det bara finns ett foto att gå på, säger Clare Sutherland.

Har tagit hjälp av tusen ansikten

Studien är gjord med hjälp av 1000 foton av ansikten i olika vinklar och med varierande utseende, som människor fick titta på och bedöma.

Genom att därefter mäta ansiktsdragen i detalj har forskarna lyckats ta fram en modell för att beräkna hur en person kommer att uppfattas. Utgångspunkten är tre karaktärsdrag: Social öppenhet/tillgänglighet, attraktivitet/ungdomlighet och dominans.

Hakan visar dominans

Analysen visade att olika delar av ansiktet är viktigare för olika karaktärsdrag. När det gäller dominans är hakan utmärkande, stora ögon är attraktivt och munnens vinkel direkt avgörande för om en person verkar socialt öppen eller ej.

– Det går således att förändra det sätt du uppfattas på, genom ett leende eller lite extra smink och därigenom handlar det mer om fotot än om personen, säger Clare Sutherland.

Forskarna har inte tagit reda på huruvida personerna på de analyserade bilderna faktiskt är som de ser ut, men Clare Sutherland menar att det första intrycket skulle kunna bli bestående.

– Det finns ju forskning som tyder på det, men på sociala medier spelar det kanske inte så stor roll och alldeles oavsett om de stämmer eller ej är det bra att känna till att vi omedvetet gör sådana här bedömningar av andra, på bråkdelen av en sekund.

Hur uppfattas du själv på dina bilder?

– Min passbild uppfattas som dominant och otillgänglig och den presentationsbild jag har på sociala medier är precis tvärtom, så där har jag nog gjort rätt val, säger Clare Sutherland.