Döden allt mindre privat

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medier har öppnat upp det offentliga samtalet om döden och breddat uppfattningen om vem som får eller bör engagera sig när någon dör visar amerikansk forskning.

Sociala medier har de senaste 10 åren gjort diskussioner om dödsfall alltmer publika. Men samtal om döden tar sig i olika uttryck på Twitter respektive Facebook, enligt ny forskning.

På alla plattformar har döden blivit mindre privat:

–Nu med sociala medier ser vi att några av de gamla normerna bryts och att nu får vem som helst kommentera, säger Jennifer Branstad en av forskarna bakom studien.

Ny arena för samtal

De amerikanska forskarna har analyserat Twitterflödet hos människor som dött och upptäckte att människor använder Twitter för att närma sig döden i en blandning av offentligt och privat beteende som skiljer sig ifrån andra sociala medier. Döden på Facebook är mer personlig och involverar ofta människor som känner den som dött. Twitteranvändare tenderar att twittra både personliga och mer generella kommentarer. Ibland knyter också samtalet på Twitter döden till bredare sociala frågor som till exempel psykisk sjukdom eller självmord.

Forskarna menar att traditioner kring döden och döende har existerat i århundraden men att den ökade sekulariseringen och medicinska framsteg under 1900-talet har gjort döden till ett obekvämt ämne för offentliga samtal, och förvisats till den innersta kretsen i familjen och nära vänner.

För 10-20 år sedan var döden mycket mer privat och hölls inom gruppen menar forskarna:

–Nya normer kommer behöva sättas för vad som är passande att dela i det här utrymmet, men möjligheten Twitter har öppnat för sörjande utanför den närmsta kretsen är en stor tillgång, och hur det skapar utrymme för människor att mötas och prata om döden är något helt nytt, skriver de amerikanska forskarna.

Mer kunskap behövs

Eva Svedmark, internetforskare vid Umeå universitet, ser en tydlig förflyttning av normer för vad vi delar i allmänhet. Det som tidigare ifrågasatts är idag inte kontroversiellt och plötsligt finns en plats att dela sorg och starka känslor på vilket hon ser som positivt, men hon tycker att vi behöver få bättre kunskap om teknikens påverkan.

–Vi är invaggade i en känsla av kontroll över vad och hur vi delar, men designen på hårdvaran och mjukvaran som gör att Facebook ser ut på ett visst sätt påverkar oss och invaggar oss i trygghet. Internetföretagen vill att vi ska dela mycket och utformar gränssnitt så att vi ska dela mer vilket gör att vi tror att vi har mer kontroll än vad vi egentligen har.

Svedmark menar att det som är unikt för sociala medier är att här finns på samma gång närhet och distans. Det uppstår något i mötet med teknik som gör det annorlunda än ett fysiskt möte människor emellan och det ställer andra krav, säger Svedmark:

–Vi måste lära oss mer om mötet mellan människa och teknik och utveckla teknik som hjälper oss att känna närhet och äkthet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.