En illustration av det supermassiva svarta hål som forskarna upptäckt i galaxen M60-UCD1. (Illustration: Nasa) Foto: Nasa

Dvärggalax gömde massivt svart hål

Ett ”supermassivt” svart hål har hittats i en så kallad dvärggalax av astronomer som använts sig av rymdteleskopet Hubble.

Den överraskande upptäckten gjordes i den ”lilla” men otroligt kompakta galaxen M60-UCD1 som ligger cirka 50 miljoner ljusår från jorden, enligt astronomerna som publicerade upptäckten i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Svarta hål är ett mystiskt fenomen där den gravitationskraften är så stark att inte ens ljus slipper igenom. Den supermassiva varianten har tidigare bara observerats i mitten av större galaxer, inklusive vår egen, men aldrig i en sådan liten galax.

En teori forskarna har är att galaxen tidigare var en del av en större galax, men om detta inte stämmer innebär upptäckten att man måste omvärdera det man tror sig veta om de svarta hålen.