Planet Nio – Kan likna gasjätten Neptunus. Foto: Montage: Nasa

En nionde planet ”absolut en möjlighet”

Nyheten om att det kan finnas en nionde planet i vårt solsystem har väckt stor uppmärksamhet. Många forskare tror att uppgifterna stämmer.

Det ärdessutom fullt möjligt att den nya planeten inte är ensam.

– Detkan absolut finnas fler oupptäckta planeter därborta, säger AndersJohansen, astronom vid Lunds universitet.

Den nyupptäcktahimlakroppen, Planet Nio, presenterades i Astronomical Journal iveckan.

Den tillhör kategorin gasjättar, precis som Uranus ochNeptunus. Dess massa är tio gånger jordens, och den cirklar runtsolen på ett avstånd av över 30 miljarder kilometer — 200 gångeravståndet mellan jorden och solen.

Den är så långt bort att denbehöver 10 000 till 20 000 år för att göra ett enda varv runtsolen. En bemannad färd dit — i sedvanlig raketfart — skulle taöver 300 år.

Planet X

Föga förvånande är det ingen som ännu harsett Planet Nio, eller Planet X som den också kallas. Men forskarnabakom upptäckten, Mike Brown och Konstantin Batygin vid CaliforniaInstitute of Technology, hävdar att alla fakta antyder att denmåste finnas.

Flera mindre himlakroppar i det så kalladeKuiperbältet — en region bortom Neptunus med mängder av asteroideroch dvärgplaneter — rör sig på ett sätt som antyder att de påverkasav något stort, den förmodade planeten.

– Det är absolut enmöjlighet. Deras beräkningar pekar åt det hållet, säger AndersJohansen.

Måste hittas

Många kanske tycker det är märkligt att enplanet som ligger så långt bort i solsystemet inte bara försvinnerut från systemet. Men enligt forskarna kan himlakroppar ligga kvari sina banor även om dessa ligger många miljarder kilometer frånsolen.

–Solens gravitation är svag på det avståndet, men räcker,säger Anders Johansen.

Det finns förstås också forskare som tvivlarpå uppgifterna. Under årens lopp har förekomsten av nya planeter isolsystemet utannonserats ett otal gånger, utan att uppgifterna harkunnat bekräftas.

Alla är ense om att det är nödvändigt att PlanetNio hittas och observeras med teleskop.

– Det blir mycket svårt.Men om man letar med flera av de starkaste teleskopen i cirka femår bör man finna den om den finns där, säger Johansen.

Fakta: Solsystemet

Solsystemet består av solen, deåtta planeterna i systemet samt en stor mängd andra himlakroppar,inklusive asteroider, dvärgplaneter och kometer.

Allahimlakropparna cirklar runt solen.

De fyra inre planeterna —Merkurius, Venus, jorden och Mars — är alla små och fasta.

De fyrayttre planeterna — Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus, är storaoch består mest av gaser.

Mellan de inre och yttre planeternaligger det så kallade asteroidbältet.

Bortom Neptunus liggerKuiperbältet, en region med mängder av småplaneter och asteroider.

Ännu längre bort, på gränsen mot den interstellära rymden, liggerheliopausen och Oorts kometmoln.

Källa: Astronomical Journal