Dinosaurien Yi Qi, som man tror att den såg ut. Foto: Nature (illustration)

Fladdermus-dinosaurie chockar forskare

Det var ett slags köttätande monsterduva med fladdermusvingar. Nyfunna fossil av en en dinosaurie med flygförmåga ändrar bilden av livet på dinosauriernas jordklot.

Under dinosauriernas tid fanns det i och för sig även flygödlor. Men detta är första gången man har hittat rester av en dinosaurie som kunde flyga.

Fossilet av den lilla fladdermus-dinosaurien har grävts fram i Kina, och anses vara en sensationell nyhet i den vetenskapliga världen. Fyndet publiceras nu i veckans nummer av tidskriften Nature.

Den lilla varelsen tillhörde släktet theropoder, en grupp i huvudsak köttätande dinosaurier. Men till skillnad från sina större släktingar, exempelvis Tyrannosaurus Rex, så hade den här dinosaurien stora vingar av hud – precis som vår tids fladdermöss.

”Bisarr upptäckt”

I Kina har man under de senaste åren även hittat flera arter av dinosaurier med färgglada fjädrar, vilket överraskat forskarvärlden. Nu har man alltså också hittat en dinosaurie med fladdermusvingar.

–  De här nya dinosaurieupptäckterna har nu gått från att vara märkvärdiga till bisarra, skriver den uppenbart chockade paleontologen Kevin Padian i veckans nummer av tidskriften Nature.

Även bland svenska forskare höjer man på ögonbrynen åt de nya fynden.

– Det är ju helt fantastiska dinosauriefynd. Det verkar helt klart röra sig om vingar av samma typ som fladdermöss har, man har ju både hittat ben och mjukvävnad som bildar sådana vingar, säger Vivi Vajda, geolog och paleontolog på Naturhistoriska Riksmuseet.

Som små drakar utan eld

Det här kan också förändra bilden av hur den tidens värld såg ut, menar Vivi Vajda, som tidigare varit med och grävt fram dinosaurier på flera olika platser på jordklotet.

– Det jag ser framför mig är en värld med små flygande drakar, om man kan säga så, säger Vivi Vajda.

Det här är första gången man hittar dinosaurier som kan ha flugit. Men vilken flygteknik som användes är mer oklart. Man tror att den lilla dinosaurien antingen flög som en fladdermus eller glidflög som flygekorrar.

Kan ha funnits fler flygande dinosaurier

Avgörande för flygförmågan för den här dinosaurien är det ben som bär upp hudvingen.

– Man kan ha förbisett det här benet på andra dinosaurier. Det är spännande med den här typen av upptäckter, att det kan visa sig att det fanns många fler dinosaurier med flygförmåga, säger Vivi Vajda.

Storleken på denna varelse tros ha varit ungefär som en duva, och vikten var ett knappt halvkilo. Men den såg definitivt inte ut som en duva, utan betydligt mer skräckinjagande med stora bakben och en stor något näbbformad mun.

De kinesiska forskarna har döpt varelsen till Yi Qi, som betyder konstig vinge.