Foto: Illustration: Chuang Zhao

Flygödlefossil från hela familjer

Forskare i Kina har hittat flera välbevarade fossilfynd från flygödlor. Fynden tyder bland annat på att flygödlorna levde i relativt sociala förhållanden.

Tidigare fossilfynd från flygödlorna har varit relativt få, och de ägg som hittats har varit tillplattade. Men nu har fossilförrådet utökats med cirka 40 individer av både honor och hanar tillsammans med sina ägg. Bland fynden fanns fem ägg, som trots 120 miljoner år på nacken, lyckats hållas från att gå i kras.

– Det som är centralt i den här studien är att det är så mycket material som de har hittat. Fossil från flygödlor är annars ganska sällsynt, eftersom de som alla flygande djur har tunna och sköra skelett som inte bevaras så väl, säger Lars Werdelin som är professor vid Naturhistoriska riksmuseet.

Liknar ormägg

Äggen visade sig vara formbara, med ett tunt, kalkartat skal på utsidan och ett mjukt, tjockt membran på insidan. Inte helt olika från vissa ormägg.

– Äggen påminner mer om ormägg än om dinosaurieägg, som man har hitta väldigt mycket fossil av. Det är ett ytterligare tecken på att flygödlorna skiljer sig väldigt mycket från dinosaurierna, säger Lars Werdelin.

Fyndplatsen indikerar enligt forskarna att flygödlorna utvecklade något slags socialt beteende, eftersom så många individer av båda könen, och deras ägg, hittades på samma plats.

Hoppas hitta häckningsplats

Forskarna tror att flygödlorna grävde ner sina ägg i sanden vid kusten av en sjö, för att de inte skulle torka ut, och hoppas att de ska kunna hitta en häckningsplats i anslutning till fyndplatsen. Enligt forskarna så har flygödlorna antagligen dött och begravts i en stor storm för 120 miljoner år sedan.

– Vi vet fortfarande väldigt lite om flygödlorna. Den här fyndplatsen kommer sannolikt kunna föra forskningen framåt med stora kliv, just eftersom det är så många fossil som har hittats. Och forskarna verkar tro att de finns ett hundratal individer till, säger Lars Werdelin.

Studien ”Sexually Dimorphic Tridimensionally Preserved Pterosaurs and Their Eggs from China” publiceras i veckans nummer av tidskriften Current Biology.