Spinosaurus som den tros ha sett ut när den simmade i vatten. Foto: Svt Design/ Thomas Fehrm

Nya rön: Spinosaurus levde i vatten

Nu anser sig forskare ha hittat den första dinosaurien anpassad till ett liv i vatten. Spinosaurus, en köttätare av gigantiska mått, var större än Tyrannosaurus rex och levde åtminstone delvis i vatten där den jagade lungfiskar och hajar.

Amerikanska paleontologer har hittat nya fossil som gör det möjligt att i detalj rekonstruera hur Spinosaurus såg ut och hur den levde. Forskarna konstruerade en modell i datorn. Därefter lät man en 3D skrivare, fräsa fram ett exemplar i full skala. Delar som saknades extrapolerades utifrån det man vet om andra nära besläktade dinosaurier. Forskarna undersökte även mikrostrukturen i de fossiliserade skelettdelarna.

Simmade som en krokodil

På land gick spinosaurus på alla fyra eftersom den långa halsen och det stora huvudet gjorde den lite framtung. Den simmade genom att skjuta på med sina korta bakben och samtidigt svänga med bakkroppen från sida till sida, som dagens krokodiler.

En baddare i vattnet?

De amerikanska forskarna beskriver Spinosaurus som en fantastisk simmare. Men det är en tolkning som Johan Lindgren, paleontolog och expert på utdöda havslevande reptiler, inte helt håller med om.

– Skelettstrukturen antyder att de nog egentligen var ganska långsamma simmare.

Beviset finns i benen

Det som gör att forskarna tror att Spinosaurus åtminstone delvis levde i vatten är dess täta och kompakta skelett. Djur som vistas mycket i vatten behöver ett tungt skelett för att kroppen inte ska flyta upp,

– Täta massiva ben fungerar lite som ballast som ger extra tyngd, säger Johan Lindgren. Dagens flodhästar och sjökor har exempelvis samma täta och massiva skelett.

– Spinosaurus kan kanske liknas vid en dinosauriernas flodhäst.

Fossil blir filmstjärna

De första fossila resterna av Spinosaurus, eller Spinosaurus aegypticus som arten egentligen heter hittades i Egypten i början av 1900-talet.

Under andra världskriget förstördes det insamlade materialet. Arten föll lite i glömska, men på senare tid har paleontologerna gjort nya fynd i östra Marocko. Spinosaurus blev mycket omtalad efter filmen Jurassic Park 3, där den i en dödsmatch bryter nacken på en Tyrannosaurus rex.

Spinosaurus

Paleontologer heter de forskare som studerar förhistoriska djur.

Enligt den nya rekonstruktionen är Spinosaurus 15 meter lång, det vill säga längre än Tyrannosaurus rex som är 12,5 meter.

Äldre rekonstruktioner av Spinosaurus aegypticus finns utställda på flera museer och står då ofta på bakbebenen. Nu tror man att den gick på alla fyra åtminstonne på land.

Dinosaurier förväxlas ofta med fisködlor, svanhalsödlor och mosasaurier – urtidsdjur som förvisso levde i havet men som tillhör andra utvecklingsgrenar.

Resultaten presenteras i den vetenskapliga tidskriften Science: http://www.sciencemag.org/