Målet är att sväva i ett dygn utan att nyttja en droppe bränsle.
I sju år har den schweiziska gruppen ingenjörer, innovatörer och äventyrare byggt ett plan som helt ska drivas med solenergi. Planet Solar Impulse skulle till sist ha lyft på torsdagen från ett militärt flygfältet i Payerne. Men innan starten upptäcktes att sändarutrustning gått sönder.
Mycket sol
Fortfarande finns möjligheten de närmaste veckorna, då den planerade 25-timmarsresan måste göras när natten är kort och solljuset starkt.
– Vi är stressade och vi hoppas att allt ska fungera, sade grundaren Bertrand Piccard – som var först med att flyga en luftballong jorden runt vid en äventyrlig resa 1999. Hans farfar Auguste slog höjdrekord med ballong på 1920-talet – och blev förebild till Tintinskaparen Hergés professor Kalkyl.
Men den kanske största utmaningen för solflyget är hur Solar Impulse ska klara av att flyga i nattmörker, utan solljus, och undersöka i fall batterierna kan behålla flygförmågan till gryningen.
Men piloten och medgrundaren André Borschberg, får dessutom den svåra uppgiften att flyga det bångstyriga, ensitsiga planet i drygt ett dygn. Medan själva flygkroppen bara väger 1,5 ton, så är det 61 meter mellan vingspetsarna. Sammanlagt fins 12 000 solceller på flygplanskroppen och marschfarten beräknas till 70 kilometer i timmen på drygt 8 000 meters höjd.
Tio provflygningar
Planet har redan provflugits tio gånger sedan det första försöket för sju månader sedan. Som mest har Solar Impulse varit 14 timmar i luften ? men då under soliga förhållanden.
Förhoppningen med denna flygande perpetuum mobile är att utveckla nya, hållbara energikällor för flygtrafiken.
– Det stora äventyret är inte längre att landa på månen, för det har vi redan lyckats med. Nu handlar det om att föra samhället bort från beroendet av fossila bränslen, sade Piccard.
Payerne (TT-AFP)