Foto: Vilhelm Stokstad/TT/Håkan Westerblad/KI

Gåta om högintensiv träning löst

Forskare har hittat en förklaring till varför högintensiv träning i korta intervaller är så effektiv. – Cellen måste förstå att den har ett problem, säger forskare.

Högintensiv träning i kortare intervaller gör att muskler blir mer uthålliga, och forskare vid Karolinska institutet kan nu förklara varför.

– Det vi har sett är att under träningen så startas signalering som gör att man bryter ner kalciumkanaler, det gör att mängden kalcium ökar i muskelcellerna. Det är i sin tur ett utmärkt sätt att dra igång alla förändringar som krävs för att muskelcellerna ska bli uthålligare, säger Håkan Westerblad, en av forskarna bakom studien.

För att undersöka vad som händer i muskelcellerna lät forskarna manliga motionärer cykla så intensivt som möjligt under 30 sekunder. Sedan fick de vila i fyra minuter innan det var dags igen. Och så höll det på, i upp till sex gånger.

Därefter tog forskarna prover från männens lårmuskler, och det visade sig att cellens struktur förändrats.

– Det vi tyckte var konstigt är hur tre minuters stenhård träning kan ha bättre effekt än det vanliga, att man är ute och springer i en timme eller så. Att träna hårt i tre minuter måste ju då orsaka någonting inne i muskelcellerna som de känner igen lång tid efteråt och kan anpassa sig till, säger Håkan Westerblad.

Fria radikaler en viktig komponent

När kalciumkanalerna bryts ner så läcker kalcium ut i cellen, och det får cellen att börja bilda olika proteiner, bland annat till cellens ”kraftverk” mitokondrierna.

Mitokondrier producerar energi och sedan tidigare vet man att förändringar som stimulerar nybildning av mitokondrier ökar musklernas uthållighet.

– All träning går ju ut på att muskeln anpassar sig till ett problem, men då måste den ju förstå att den har ett problem till att börja med. Och här är kalciumläckaget problemet, säger Håkan Westerblad.

Orsaken till att kalciumkanalerna bryts ner är att mängden fria radikaler ökar, något som kan förklara varför intag av antioxidanter kan försämra effekten av uthållighetsträning.

– Vad vi ser är att det är stenhård träning som ger en dusch av fria radikaler som i sin tur förstör eller bryter ner kalciumkanalerna, och det triggar träningseffekten. Tar man bort de fria radikalerna med hjälp av antioxidanter så blir kalciumkanalerna inte påverkade och så får man kanske ingen träningseffekt, säger Håkan Westerblad.

Men det finns också risker med att träna allt för hårt.

– Lite kalciumläckage är bra och kan trigga träningseffekter. För mycket kalciumläckage gör att muskelcellerna på något sätt känner av att ”det här fixar jag inte” och då stänger de av sig själva istället. Då finns risken att musklerna blir svagare, säger Håkan Westerblad.

Studien publiceras i tidskriften PNAS.