Foto: TT

Gener och bakterier bakom fetma

Om vi blir tjocka eller smala beror delvis på våra gener eftersom de påverkar vilka bakterier vi har i magen.

Våra kroppar bokstavligen kryllar av bakterier, både på insidan och utsidan, och vi börjar mer och mer förstå hur viktiga de är för oss. Om vi blir överviktiga eller ej beror till exempel inte bara på vad vi stoppar i oss utan även vilka mikroorganismer som huserar i våra tarmar. Och vilka det är beror i sin tur på våra gener, visar ny forskning.

Forskare vid King’s Collage i London och Cornell University i USA ville ta reda på vilken typ av tarmbakterier som är ärftliga och hur just dessa påverkar en persons BMI. Genom att studera tvillingar i Storbritannien lyckades man identifiera en typ av bakterier som i stor utsträckning blir nedärvda och som visade sig vara vanligast hos personer med låg kroppsvikt.

Tidigare forskning har visat att både genetisk variation och ens personliga uppsättning tarmbakterier har betydelse för benägenheten att drabbas av fetma och andra metabola sjukdomar. Men ingen har tidigare lyckats se ett samband mellan dem båda.

Personlig fetmabehandling

För att ta reda på hur mycket ens genetiska uppsättning påverkar de tarmbakterier man har undersökte forskarna fler än 1000 avföringsprov från 416 tvillingpar. Där kunde man visa att enäggstvillingarna hade fler likadana bakterier än tvåäggstvillingarna. Den bakterie som på ett tydligt sätt var mest ärftlig tillhörde en nyligen identifierad familj som kallas Christensenellaceae och fanns främst hos de personer som var smala.

De här resultaten, som i veckan publicerades i tidskriften Cell, kan visa vägen mot mer personligt anpassade behandlingar för att minska risken för fetma.

För att testa bakteriens eventuella hälsoeffekter gav man dem, genom avföringstransplantation, till möss som då visade sig gå upp mindre i vikt än kontrollgruppen som inte fått någon bakteriebehandling. Kanske, om försök på människor skulle få samma resultat, skulle den här bakterien kunna användas för att förebygga eller behandla fetma.