Enligt forskarna kan redan små mängder alkohol leda till ett förändrat, impulsivt beteende hos de som bär på en viss genmutation. Foto: TT

Genmutation kan ligga bakom ”dåligt ölsinne”

Det finns en biologisk förklaring till att vissa inte klarar av att hantera alkohol, hävdar ny forskning. Enligt studien kan beteendet orsakas av en speciell genförändring.

Alkohol påverkar människor på olika sätt. En ny studie hävdar nu att det är en förändring i en gen som gör att vissa påverkas så negativt, och blir impulsiva och personlighetsförändrade.

Det är finska forskare vid universitetet i Helsingfors som identifierat att dessa personer har samma förändring i den gen som kodar för serotonin 2B-receptorn. I den aktuella studien har finländare undersökts, och enligt forskarna bär omkring 2,2 procent av just finländarna på den här specifika genförändringen.

Det innebär att omkring 100.000 finländare kan ha genmutationen, menar Roope Tikkanen, en av forskarna bakom studien.

Redan små mängder alkohol

Enligt forskarna kan redan små mängder alkohol leda till ett förändrat, impulsivt beteende hos de som bär på genmutationen.

Även i en tidigare studie, som gjordes i samarbete med National Institute of Health i USA, kunde forskarna se ett samband mellan den här specifika genförändringen och impulsivitet. I den studien undersöktes 9 000 personer av olika nationalitet. Endast finländarna bar då på genförändringen:

– Vi har identifierat genmutationen hos just finländare, men vår teori är att även vissa svenskar kan bära på den, säger Roope Tikkanen.

Forskarna ska nu gå vidare och undersöka om genförändringen även kan ha andra effekter:

– Vi kommer att studera om mutationen kan leda till somatiska sjukdomar, för seratonin är ett ämne som påverkar hela kroppen.

Kan ge bättre kunskap

Roope Tikkanen menar dock att den här genförändringen inte automatiskt inte leder till att den som bär på den får problem med alkohol, utan att det handlar om att få bättre insikt om hur våra gener kan ligga bakom en del av problematiken.

– Det  går inte att skylla hela vårt beteende på biologi, utan det handlar om att känna till riskerna. Men vi måste samtidigt förstå att olika människor har olika biologiska förutsättningar, menar han.

– Det är också en kunskap som kan leda till bättre metoder för att få människor som bär på den här genmutationen att kontrollera sitt alkoholintag.