Google Plus – en svår match för Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Google har bestämt sig för att på allvar utmana Facebook. ”Google Plus” är helt enkelt en sajt som liknar Facebook, men som ska få oss att vilja byta plats där vi umgås på nätet.

Det som gör Google Plus så intressant är det här: Vi älskar sociala tjänster som Facebook. Nästan hälften av alla svenskar har konto på Facebook – 4 miljoner. I hela världen är det 750 miljoner som har Facebook-konto.

Men Google då? Varför skulle Google kunna utmana Facebook? För det första finns det en massa saker med Facebook (och Twitter) som inte riktigt fungerar som vi vill. Ett grundproblem är ju att många av oss har alltifrån våra gamla bästisar till chefen på jobbet som vänner på Facebook. Frågan är vad det passar att vi lägger upp och skriver om.

Cirklarna ska separera chefen från pojkvännen

Google Plus försöker åtgärda just den missen i hur Facebook fungerar. Och man kallar den nya lösningen för cirklar eller kretsar.

– Ja, den viktigaste grejen är cirklarna, att kunna dela och berstämma vad man vill dela med vem, säger Christine Sørensen, nordisk talesperson för Google till SVT.

Men det faktum att just Google utmanar Facebook handlar nog också om makten över internet i världen. Google är världens mäktigaste internetföretag, men Facebook har på kort tid fått en ny och viktig position – som vårt utökade digitala vardagsrum. I vintras kom statistik i USA som visade att Facebook gått om Google som den mest besökta webbplatsen.

15 miljarder på ett kvartal

Det har helt enkelt fått Google att agera. Google har trots allt både pengarna och rätt programmerare för att utmana Facebook. I torsdags redovisade Google en vinst på över 15 miljarder bara för det senaste kvartalet. Det är mer än tio gånger så mycket som Facebook gör i vinst. Google har helt enkelt mycket pengar att använda för att bygga nya internettjänster. Och sociala tjänster är ett väldigt centralt område för framtiden.

Google Plus är än så länge i rätt så stor utsträckning en Facebook-kopia. Åtminstone vid första anblicken. Fast man har som användare större enkelhet att placera sina bekanta i olika cirklar, eller kretsar – till exempel ”vänner?, ”släkt? och ”jobbkontakter?.

Kopplar ihop Google-tjänster

Googles trick för att råda bot på Facebook är att koppla ihop sina olika tjänster.

– Vi kände att det saknades en del möjligheter med att var social online men vi ville också koppla ihop de olika google-tjänsterna, säger Christine Sørensen.

Googles motsvarighet till ”gilla-knappen” på Facebook heter ”+1”. När du ger ett plus till någon länk så lagras det hos Google, även för andra Google-tjänster.

– Om du någon av dina vänner söker på blommor i Stockholm och du har gett ett plus till någon blomaffär så kommer din +1-rekommendation upp direkt när din vän söker efter blommor i Stockholm på Google.

Så vad har då Google Plus för chans? Här är vår dom över Facebooks nya utmanare:

Enkelhet

Facebook har en nästan oslagbar enkelhet. Det är bara att logga in och skriva sin status eller dela en länk. Google har kopierat Facebooks enkla upplägg rakt av. I flödet hamnar allt som dina kontakter delar med sig av. Skillnaden är att du måste välja vem du delar med dig av informationen till. Och när du godkänner vänner får du också dra deras kontaktkort till en cirkel – till exmpel ”vänner? eller ”bekanta?. Det är lite mer pyssel än med Facebook. En annan sak är att många webbsajter redan integrerat sig mot Facebook. Dessutom är de flesta svenskarna i vuxen ålder redan medlemmar på Facebook, och vet hur det fungerar.

Vinnare: Facebook

Flexibilitet

Cirklarna gör helt enkelt Google Plus mer flexibelt än Facebook. Välj enkelt att dela semesterbilderna bara med släkten, bara med dina nära vänner – eller med hela världen. Du kan också välja att dela en länk, en nedskriven tanke eller en bild med en enda person. Att man kan dela med sig på det här flexibla viset är såklart Google Plus styrka om man jämför med Facebook eller med Twitter.

Vinnare: Google Plus

Mobil användning

Just sociala tjänster vill vi ha med oss överallt. Statistik från mobiloperatörerna visar att Facebook är den överlägset mest besökta mobilsidan säväl i Sverige som andra länder.

Facebook har också lyckats bra med sin mobil-app där man både kan uppdatera status, skicka upp bilder och chatta med vänner.

Google har lagt till några ytterligare funktioner i sin app. Den ena heter ”Huddle” och innebär att du kan starta en gruppchatt i mobilen. Anta till exempel att du ska träffa några kompisar och gå på bio. Öppna upp en ”huddle” i mobilen så kan du småprata om vilken film ni ska se. Eller så kan du öppna en ”huddle? med utvalda kollegor för att förbereda ett möte på jobbet.

Den andra specialfunktionen som Google lagt in i sin app till Android-telefoner är ”instant upload”. Det innebär att alla bilder och videofilmer som du tar med mobilen automatiskt laddas upp till en privat mapp på google plus. Sedan kan du välja vilka av bilderna och filmerna du vill dela med dig till vännerna eller någon valfri krets på Google Plus.

Trots Googles nya funktioner känns Facebooks app fortfarande mer komplett, med bland annat en kalender över olika händelser som är på gång.

Google Plus som mobil-app finns än så länge bara till mobiltelefoner med Googles eget mobilsystem Android, men Google lovar att appar till andra smarta telefoner är på gång.

Vinnare: Oavgjort

Extrafunktioner

Facebooks kalender för events har ingen riktig motsvarighet hos Google Plus ännu. Där har Facebook en tydlig fördel när man jämför med Google Plus. Många organiserar alltifrån födelsedagsfester till stora konserter via Facebook.

Google plus har i stället ett par andra extrafunktioner. Gnistor (”sparks”) innebär att du kan lägga upp favoritämnen, till exempel hårdrock eller opera. Sedan kan du komma åt nyupplagda artiklar och nyupplagd information på webben inom det området. Framletat av Googles servrar. Fast det är ungefär som att googla på det senaste dygnets artiklar inom området.

Mest snack har det blivit om Googles funktion ”hangout”, som innebär att du kan starta ett gruppsamtal via video med en eller flera av dina kontakter. Kul och förmodligen en funktion som vi inom kort kommer att tycka är nödvändig som en del av en social mötesplats.

Vinnare: Oavgjort

Slutsats: Google+ är en vass utmanare

Det är jämt mellan Facebook och utmanaren, men Google Plus vinner med en utslagsröst. Det är i nuläget en lite modernare och smartare tjänst än Facebook. Fotoalbumen fungerar bättre och flexibiliteten med att ha vänner placerade i olika cirklar är smart för de flesta av oss. Men det är inte alltid den bästa tekniken som vinner, om man ser till teknikhistorien. Frågan är om vi kommer nöja oss med ”Fejan” i alla fall, även om Googles tjänst är bättre.

Facebook har 750 miljoner användare i världen, och fyra miljoner i Sverige. Vi hänger på Facebook eftersom våra kompisar hänger där. Sociala nätverk på internet är lite som sociala träffpunkter i verkliga världen. Finns det en populär krog där alla dina bästa vänner befinner sig så är det ju såklart troligt att också du går dit om du vill umgås, även om du vet att en annan krog egentligen är lite bättre.

Kanske kommer vissa av oss under en tid att köra både och. Frågan är mer hur det blir på längre sikt. I varje fall kommer Facebook helt säkert att förbättra sin tjänst för att försöka matcha konkurrensen. Redan de senaste veckorna har Facebook gjort flera större förändringar. Hur det till slut går i denna giganternas kamp om det sociala internet är omöjligt att säga, men Facebook har onekligen fått en riktigt tuff utmanare. Inte minst eftersom Google gör operativsystemet till de flesta smarta mobiler som säljs i världen idag. Där lär vi nog få se Google Plus väl integrerat i framtiden.

Linus Brohult

SVT Vetenskap

Varför vill Google utmana Facebook?

Hela Googles affärsidé bygger på att systematisera all information på internet. På så vis kan Google bland annat sälja riktade annonser, eftersom de vet vad du som använder datorn är intresserad av. Allt som du skriver om på Googles och Facebooks webbsajter kan de använda för att kategorisera dig som en viss typ av person – som passar för vissa typer av annonser. Google inser nu att alltmer av informationen på nätet byggs upp och sprids via sociala nätverk som Facebook.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.