Googlesökningar blir alltmer styrda

Uppdaterad
Publicerad

Allt vanligare att klicka på automatiska sökförslag. – Kan manipuleras i valkampanjer, säger sökexpert.

I morgon presenterar Google den årliga statistiken över vad svenskarna och resten av världen söker efter på internet. Mätningen kallas ”Google Zeitgeist” och Googles svenske informationschef Gustaf Brusewitz säger till SVT:

– Det kommer att bli kvinnornas år i år på de svenska topplistorna.

Allt längre meningar

Men alldeles bortsett från topplistor över vad vi söker mest på så syns en annan tydlig trend i statistiken:

– Om vi tittar på hur man sökte för tio år sedan, då var det korta fraser eller enstaka ord. Nu ser vi att konsumenterna söker på mycket mer komplexa frågeställningar. Förra året vi gjorde den här undersökningen var det till och med ganska många sökningar på mer existentiella frågor, som ”vad är kärlek?”, säger Gustaf Brusewitz .

Vi söker med allt längre meningar, och mängden sökningar med just frågor har ökat kraftigt. Ungefär som att vi pratar med sökmotorn.

Söker med långa frågor

– Det här är Googles största satsning just nu. Det kallas ”konversations-sökningar”, säger Nikke Lindqvist som är expert på just tekniken bakom Google, och arbetar som sökordsexpert. Utmaningen för Google blir att sökmotorn måste förstå naturligt mänskligt språk, sortera bort ord som saknar betydelse i sökningen och förstå själva innebörden i frågan, för att kunna ge ett relevant svar.

På Google säger Gustaf Brusewitz att utvecklingen med vanliga frågor som sökmetod också går igen när man nu utvecklar röstsökningar i mobiltelefoner. I många nyare smarta mobiler kan du prata in din webbsökning, men i nuläget fungerar det bara på engelska, inte på svenska.

Den andra tydliga trenden är att vi faller alltmer för grupptrycket när vi sitter där och googlar.

Nikke Lindqvist menar att Googles nya lösning, där vi får förslag direkt i sökfältet, får oss att alltmer agera som flockdjur när vi söker på nätet.

– Det som händer är att vi börjar skriva ett ord och vi får då sökförslag. Vi får direkt upp rader med liknande sökningar som andra har gjort, så att vi kan klicka där och slipper skriva klart hela vår sökning.

Automatisk ifyllning av sökningen

Den här tekniken från Google kallas autocomplete, automatisk ifyllning av sökningen. Redan vid första bokstaven så börjar Google föreslå vad du ska söka efter.

– Sökfältet föreslår en sökning samtidigt som du skriver. Och det gör den utifrån sökningar som andra har gjort. Det här har i viss mån förändrat vårt sökbeteende, säger Googles Gustaf Brusewitz.

Skvaller och manipulation

Söker man på Filippa Reinfeldt så får man upp ”skvaller”, ”instagram” och ”otrogen” som de översta förslagen från Google. Och det är ett typiskt exempel på hur sökningar lätt drivs åt ett visst håll när vi får automatiska förslag av Google.

– Varje gång någon klickar på de här förslagen så stärks också deras plats långt uppe på listan, så det kan vara svårt för en person att bli av med en stämpel man får på det här viset.

Obama utmålades som muslim med terrorkopplingar

Men enligt sökmotorexperten Nikke Lindqvist innebär den här tekniken med sökförslag i sökfältet också att våra sökningar lättare kan manipuleras – av den som kan tekniken bakom sökmotorerna.

– Det kan absolut kan utnyttjas, och det har vi sett i flera av de senaste valkampanjerna. Både i Frankrike och Tyskland nyligen har det planterats olika skandaliserande ord om toppolitiker, med syftet att smutsa ner deras rykte, säger Nikke Lindqvist.

Samma sak hände i USA där Barrack Obama vid senaste presidentvalskampanjen utmålades som muslim med terrorkopplingar i Googles sökfält.

– Den som lär sig hur man styr det här kan ju också styra vårt beteende när vi surfar, säger Nikke Lindqvist.

”Kommer manipuleras i svenska valet”

– Man kan manipulera förslagen i Googles sökfölt genom att se till att det görs tillräckligt många sökningar från datorer med olika IP-adresser, som är kopplade till olika geografiska platser. Kan man det så kan man styra om förslagen i sökfältet bara på en dag, säger Nikke Lindqvist.

– Jag är övertygad om att vi kommer få se den här typen av skandaliseringar i nästa års valrörelser i Sverige.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.