Den äldsta stjärnan som hittillls hittats ligger 6000 ljusår bort i Vintergatan. Foto: Scanpix

Hittills äldsta stjärnan hittad

Äldsta stjärna som någonsin hittats ligger 6 000 ljusår bort.

Astronomer har hittat en stjärna som är den äldsta som någonsin upptäckts. Himlakroppen, med det föga poetiska namnet SMSS J031300.36-670839.3, är 13,6 miljarder år gammal och tros ha bildats några ynka hundratals miljoner år efter universums födelse.

Upptäckt från Australien

Forskarlaget vid Australian National University drog slutsatsen efter att de uppmätt järnhalten i stjärnan genom att analysera ljuset från den i ett teleskop. Ju lägre järnhalt en stjärna har, desto äldre är den, enligt forskarna. Anledningen är att nya stjärnor föds ur gasmoln som bildats när gamla exploderat. Varje ny generation innehåller således mer järn än den förra på grund av att solar omvandlar grundämnen, till bland annat järn, under sin livstid.

SMSS J031300.36-670839.3 ligger precis som vår egen planet i galaxen Vintergatan omkring 6 000 ljusår bort från jorden.