En vänskap som motverkar luftrörsproblem. Foto: Roland Weihrauch/AP/TT

Hund skyddar barn mot astma

Ny forskning visar att risken att barn ska utveckla astma senare i livet minskar med 15 procent om de växer upp med hund.

Många barn drabbas av astma som gör detsvårt att andas och kan leda till allvarliga komplikationer. Men nysvensk forskning visar att en hund i familjen minskar risken förbarnen att få astma.

15 procent lägre risk

Enligt studien är det ungefär 15 procent lägrerisk att barn har utvecklat astma när de nått skolåldern om devuxit upp tillsammans med hund.

– Risken minskar enligt vår studieavsevärt om det finns hund i familjen under barnets förstalevnadsår, säger Tove Fall, docent i epidemiologi vid Uppsalauniversitet, som är en av forskarna bakom studien som nu publicerasi JAMA pediatrics.

Tidigare forskning har visat tydliga sambandmellan att växa upp på en lantgård och ha en lägre risk för drabbasav astma, men i den här studien har forskarna kunnat visa enliknande effekt av hundar genom att använda de nationella registersom sedan 2001 finns över hundägare i Sverige.

Forskarna tog hänsyntill olika faktorer som astma hos föräldrarna, antal syskon ochgeografi.

Tydliga skillnader

Resultatet visar alltså på tydliga skillnader:

– Vi tror attdet kan bero på bakteriefragment, DNA från vissa bakterier somkommer från hundarna. Vår teori är att det kan vara frånvaron av dessa som gör attluftvägarna blir mer aktiva och att man då blir känsligare, säger Tove Fall.

Hon menar att detskulle vara intressant att studera om det finns liknande sambandvad gäller katter, men att det blir svårt eftersom det inte finnsliknande nationella register över kattägare i landet.

Fakta: Astma

Astma är en sjukdom i luftvägarna som gör det svårt att andas.

Det vanligaste är att man får astma som barn. Hosbarn är den vanligaste orsaken en allergi mot exempelvis pollen,kvalster eller pälsdjur. Slemhinnan i luftrören svullnar ochluftrören dras samman.

Attacker av andnöd och/eller pipandealternativt väsande andning med perioder däremellan där barnet ärhelt friskt är typiska symtom.

Besvären kan lindras medluftrörsvidgande mediciner.

Källa: 1177 Vårdguiden