Indianer härstammar från östra Sibirien enligt nya analyser. Foto: Scanpix

Indianernas ursprung klarlagt

Nya analyser visar att indianerna härstammar från östra Sibirien.

En pojke som dog på prärien i Nordamerika för 12 600 år sedan har gett forskarna nyckeln till människans förhistoria på västra halvklotet. Pojkens DNA visar att han tillhörde de nutida indianernas förfäder.

Analyserna, som publiceras i Nature, avslöjar också att han hade tydliga genetiska kopplingar till människor i östra Sibirien.

Pojken, vars lämningar hittats i delstaten Montana i USA, återfanns dessutom tillsammans med typiska stenredskap från den så kallade Clovis-kulturen, den äldsta kända kulturen i Nordamerika.

Detta ger oss följande bild av de amerikanska kontinenternas förhistoria: För 26 000 till 18 000 år sedan vandrade istidsjägare från nordöstra Sibirien in i Alaska där de utvecklade de genetiska särdrag som är typiska för dagens indianer.

Något senare, när inlandsisen började krympa, tog de sig söderut. De som spred sig över Nordamerika söder om isarna utvecklade Clovis-kulturen för cirka 13 000 år sedan.

– Det har funnits en hypotes om att Clovis-folket försvann helt och hållet och att indianerna skulle härstamma från någon annan grupp. Men nu kan vi se att deras gener lever vidare i högsta välmåga, säger Mattias Jakobsson, professor vid Uppsala universitet och en av forskarna bakom studien.

Studien publiceras i tidskriften Nature.

Indianer

DNA som har utvunnits ur lämningarna från en pojke som levde i Nordamerika för 12 600 år sedan visar att han tillhörde en population som många nutida indianer härstammar från. Denna population kom ursprungligen från Sibirien.

Av analyserna framgår också att pojken har större släktskap med nutida indianer i Syd- och Mellanamerika, än med indianer från Nordamerika. De senares gener kan ha spätts ut av mer sentida invandrare från Sibirien.

Källa: Nature (TT)