Foto: TT

Kaffe biter inte efter sömnbrist

Har du sovit dåligt flera dagar i sträck är det ingen idé att dricka kaffe för att bli pigg igen. Det visar en ny amerikansk studie.

En rykande kopp kaffe kan ses som räddningen efter en dålig natts sömn. Och de två första nätterna med dålig söm kan den också vara det. Men blir det fler nätter än så har koffeinet inte längre effekt, enligt den nya studien som stötts av det amerikanska försvaret.

I studien begränsades sömnen hos 48 friska personer i fem dagar. Testpersonerna fick antingen en 200 milligrams koffeintablett eller ett placebopiller. Därefter fick personerna genomgå uppmärksamhetstest. De sista tre dagarna i testet kunde forskarna inte se någon förbättring i testet av koffeinet.

– Vi var speciellt överraskade över att den fördel som 200 mg koffeintabletter innebar försvann efter tre nätter av begränsad sömn, säger forskaren Tracy Jill Doty i ett pressmeddelande på American Academy of Sleep Medicine.

Hon anser att studien är viktig, eftersom koffein används brett som prestationshöjande medel just vid långvarig sömnbrist.

– Studiens resultat pekar på att samma dagliga dos av koffein inte är tillräcklig för att förhindra att prestationerna försämras efter flera dagar av dålig sömn”, säger hon.

Fakta: Sverige hyllar sin kaffetår

• Svenskarna är ett av världens mest kaffeälskande folk.
  • I Finland dricks det mest kaffe per invånare, men Sverige kommer inte långt efter.
  • Kaffe är en av världens mest handlade råvaror.
  • Största producentlandet är Brasilien med ungefär en tredjedel av världsproduktionen.
  • Råkaffepriserna sätts i handeln på bland annat råvarubörsen i New York.
  • Barista betyder en bartender som gör kaffedrycker.

Källa: Ravarumarknaden.se och International Coffee Organisation (TT)