Kaffe kan skydda mot livmodercancer
Flera koppar kaffe om dagen piggar inte bara upp. Det skyddar dessutom mot livmodercancer, visar ny amerikansk forskning.
Publicerad
– Kaffe har redan visat sig skydda mot diabetes. Så vi undrade om vi kunde se några effekter på någon cancertyp också, säger Edward Giovannucci, en av forskarna som har undersökt kaffets effekt på livmodercancer.
Som underlag har forskarna använt den mångåriga Nurses' Health Study. Kaffevanorna hos 67 470 kvinnor under 26 år undersöktes och jämfördes med förekomsten av livmodercancer. Forskarna noterade 672 fall av livmodercancer hos dessa kvinnor.
Resultaten som man kom fram till var att de som drack mer än fyra koppar per dag hade 25 procent lägre risk att drabbas av livmodercancer. De som drack mellan två och tre koppar per dag minskade sin risk med sju procent.
Även koffeinfritt funkar
Också koffeinfritt kaffe hade positiv effekt för de som drack det. Två koppar eller mer per dag minskade risken för livmodercancer med 22 procent.
– Jag hoppas att resultaten leder till nya studier om kaffets effekter på olika typer av cancer, säger Giovannucci.
– I vår studie och liknande studier är ju kaffedrickandet självvalt och inte slumpmässigt. Det vore bra att också se slumpmässiga studier för att få ett ännu säkrare vetenskapligt underlag.
Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Cancer Epidemiology, Boimarkers & Prevention.
Nils Pejryd
SVT Vetenskap