Manlig homosexualitet har evolutionära förklaringar

Trots att många bögar inte själva får barn bidrar de till att familjens gener sprids vidare. Det visar allt fler studier.

Enligt en förenklad darwinistisk logik skulle homosexualiteten ha försvunnit för mycket längesen.

Men forskarna börjar nu kunna förklara varför den har överlevt över hela världen, och det mesta tyder på att det finns många orsaker och förklaringar till homosexualitet.

Den italienska antropologen Andrea Camperio Ciani har studerat homosexuella mäns släktband, och kommit fram till att deras närmsta kvinnliga släktingar föder 15-25 procent fler barn än andra kvinnor.

Enligt forskarna tyder det på en sak: Den genetiska uppsättning som gör att män dras till män gör också att kvinnor attraheras extra mycket av män, när kvinnorna har denna genetiska uppsättning. Det innebär att en släkt med flera homosexuella män ”kompenseras” evolutionärt, eftersom kvinnornas ökade dragningskraft till män gör att det föds fler barn i släkten.

Tar bättre hand om släktingar

En stor studie utförd på Samoa i södra Stilla havet visar också att bögar, eller fa'fafine som de kallas där, ger sina familjer en evolutionär fördel.

Dessa män tar nämligen ett större ansvar än andra när det gäller att vara hjälpsam mot yngre släktingar, i avsaknad av egna barn att ta hand om, och även på grund av att de generellt sett är mer empatiska än sina heterosexuella släktingar.

Se dokumentären Homosexualitetens ursprung i Vetenskapens värld, måndag 22/12 kl 20.00, SVT2, där filmaren Bryce Sage har träffat forskarna bakom dessa och andra studier om manlig homosexualitet.

Större sannolikhet att en yngre bror blir homosexuell

Pojkfostret producerar vissa för män specifika proteiner som är främmande för mammans immunförsvar. Forskarna Ray Blanchard och Tony Bogaert, som ligger bakom en annan studie som presenteras i samma dokumentär, har en hypotes om att en immunologisk reaktion på detta ökar sannolikheten att en eventuell nästa son blir homosexuell.