Den traditionella kunskapsöverföringen håller på att suddas ut i takt med att yngre generationer kommunicerar mer via datorer och mobiltelefoner, det menar experter från Storbritannien.
Alldeles för mycket tid framför datorer och mobiltelefoner gör att barn introduceras för nya ord via skärmar istället för att höra dem uttalas i en vanligt konversation.
Detta är ett problem enligt forskare från King's College i London, som tror att det kommer leda till ett sämre ordförråd för den nuvarande Ipad-generationen, skriver The Telegraph.
Spenderar för mycket tid framför skärmen
I en nyligen publicerad studie fick 27 försökspersoner sina hjärnor scannade samtidigt som de lärde sig nya påhittade ord. Det visade sig då att nyckeln till att förstå och lära sig nya ord är genom att först höra dem och sen verbalt uttala orden.
– De ord de (barnen) ser är visuella och inte verbala, så det är mycket troligt att det kommer sluta med att de lär sig färre ord än tidigare generationer, säger Marco Catani från institutionen för psykiatri på King's College till Daily Mail.
Allt mindre tid läggs på verbal kommunikation
Enligt forskarna vid King's College är våra hjärnor programmerade att lära sig nya ord när vi hör dem användas i konversationer och studien visade att lyssnandet, repeterandet och konversationen är tre helt avgörande element när det kommer till att lära sig språk.
– När du ska lära dig ett nytt ord så börjar du med att höra det uttalas av någon annan, sen tränar du på att själv uttala det tills det blir rätt, säger Marco Catani.
Men i takt med att människor i dag lägger allt mindre tid på att kommunicera med varandra verbalt får dagens barn vända sig till internet, mobiltelefoner och paddor för ny kunskap, enligt Catani.