Mini-dinosaurie i kattstorlek funnen i fossil

Amerikanska dinosaurieforskare har funnit ett fossil från en dinosaurie i kattstorlek – borstig som ett vårtsvin.

Det är i ett stenblock i Sydafrika som det nya fyndet gjorts, och forskarna menar att det handlar om en dinosarieart som spred sig över jordklotet för 200 år sedan.

– Mina ögon trillade nästan ut när jag upptäckte fossilet, berättar Paul Sereno, den amerikanska forskare som gjorde upptäckten.

Forskare tror att det handlar om ytterligare en art i släktet Heterodontosaurus – en typ av små dinosaurier som man funnit fynd från under senare år, i bland annat Kina.

Katt med jättetänder

Men de fynd man tidigare funnit har visat dinosaurier som varit drygt en meter långa. Den här nya arten tycks snarare vara lika liten som en huskatt, både till storlek och vikt.

Precis som andra arter inom släktet Heterodontosaurus tror forskarna att det är fråga om en växtätare. Men tänderna tycks vara formade som sylvassa saxblad, med en självvässande konstruktion i käken. Och käkens mycket karaktäristiska form har fått upptäckarna att kalla den nya arten för ”tjockkäken från Afrika”. Man tänker sig att käken är perfekt formad för att glufsa i sig frukter.

– Det är mycket sällsynt att växtätande arter som denna har sådana här vassa hörnänder, säger Paul Sereno.

Enligt Paul Sereno kan just den här varelsens anatomi vara en nyckel till att förstå evolutionen hos växtätande landlevande varelser.

Vårtsvinsliknande päls

Själva huvudet tycks ha varit papegojliknande, men forskarna tycker sig ha funnit spår som tyder på att dinosaurien varit täckt av en borstig hårpäls, ungefär som ett vårtsvin.