Foto: TT/montage

Nu ska flight MH 370 hittas

Uppdaterad
Publicerad

I veckan börjar detaljerad sökning efter flight MH 370 på Indiska oceanens botten. Tre fartyg kommer utföra den kanske svåraste sökoperationen någonsin. Satsningen är mycket dyr, och misslyckas den är chansen stor att flygplanets öde förblir ett mysterium för alltid.

Mer än sex månader har gått sedan det malaysiska flygplanet försvann på väg mot Peking från Kuala Lumpur den 8 mars. Anhöriga till de 239 personerna ombord väntar fortfarande på att få veta vad som hände, samtidigt som konspirationsteorier florerar på nätet.

Trots omfattande sökningar har hittills inte ett enda spår hittats.

”Området är fantastiskt stort”

Denna vecka kommer nya spaningar göras i havsdjupet 1800 kilometer väster om Australiens kust, baserat på de senaste analyserna av planets sista satellitsignaler. Området som kommer undersökas, meter för meter, är till sin yta dubbelt så stort som Dalarna.

– Den största utmaningen är att sökområdet är fantastiskt stort, säger Agne Widholm, utredare på Statens haverikommission, till SVT.

När Air France flight 447 störtade i Atlanten år 2009 tog det två år att lokalisera de svarta lådorna på en område som bara var en fjärdedel så stort.

– I det fallet hade man även bättre information om flygplanets rutt, som gick närmre land och dessutom över välkända och trafikerade hav, säger Agne Widholm.

Mer okänt än ytan på Mars

Det nya sökområdet i jakten på flight MH 370 ligger 1000 kilometer sydväst om den plats där undervattensfarkoster senast letade i april, eftersom man nu tror att planet färdades snabbare och fick slut på bränsle fortare än vad som tidigare antogs.

Under augusti har det otillgängliga området kartlagts med hjälp av sonar, för att djupgående farkoster ska kunna ha något att utgå ifrån. Denna svarta fläck på kartan har hittills varit mer okänd för vetenskapen än ytan på planeten Mars. Nu har kartläggningen avslöjat att området utgör en mycket dramatisk plats på jorden, där 2000 meter höga undervattensvulkaner varvas med svindlande djup.

– På ett ställe fann man ett brant stup på 6000 meter. Hade vi inte sökt av området på förhand hade dyrbar utrustning kunnat gå till spillo, säger Australiens vice premiärminister Warren Truss, enligt Forbes.

58 okända objekt hittade

Bland annat kommer undersökningen, som leds av australiska och malaysiska myndigheter, att fokusera på 58 avvikande objekt som redan nu identifierats i området. I nuläget finns det dock inget som tyder på att objekten är just vrakdelar från flight MH 370.

– Alla sådana objekt måste ändå undersökas, så att man kan avfärda dem. Det är en tidsödande process, säger Agne Widholm på haverikommissionen.

Ett holländskt företag har anlitats för att genomföra det praktiska eftersöket efter flygplanet, med hjälp av tre fartyg som normalt sett används för prospektering av gas och olja.

Först ut är sökfartyget Go Phoenix, som egentligen skulle ha lämnat hamnen i Perth redan under helgen. Man bedömde dock att fartyget behövde förberedas bättre för den långa utmaningen, och kommer därför inte lämna hamn förrän i slutet av nästa helg. Fartygets viktigaste funktion är att det kan ta högupplösta bilder över stora områden av havsbottnen.

I mitten av oktober får Go Phoenix assistans av fartyget Discovery, som är på väg från Aberdeen, och i början av november är det tänkt att det tredje och sista skeppet, Equator, ska anlända. De två sista drar varsin djupgående sonar efter sig i släptåg med en lång kabel. De används för att undersöka havsbottnen på nära håll.

Kommer ta ett år

De nya spaningarna tros ta tolv månader att utföra, om planet inte hittats innan dess, och få en slutnota på över 340 miljoner svenska kronor. I nuläget delar Australien och Malaysia lika på dessa utgifter. Kina, varifrån de flesta av passagerarna kom, har enligt The Independent inte uttryckt någon vilja att delta i denna sökfas. 

Undersökningsledaren Martin Dolan, vid den australiska transportsäkerhetsmyndigheten, säger till The Telegraph att det är en utmaning som saknar motstycke i historien.

– Jag vill inte ge de anhöriga falska förhoppningar på förhand. Om planet finns i detta område så kommer vi att hitta det, men vi är beroende av att pengar fortsätter skjutas till. Förr eller senare kan regeringarna välja att sätta stopp för finansieringen, säger han.

Då minskar chanserna att få ett svar på mysteriet betydligt.

”Oerhört viktigt”

Agne Wikholm menar att det är oerhört viktigt att flygplanet hittas.

– Om ett tekniskt problem ligger bakom försvinnandet måste orsaken hittas, så att man kan korrigera detta fel i andra flygplan av samma modell, säger han.

Flygplanet var det 404:e Boeing 777-planet som tillverkades, och hade varit i drift i tolv år när det försvann.

Källor: Forbes, BBC, The Guardian, The Independent, The Telegraph.

Se dokumentären om MH 370, ikväll klockan 20.00, i SVT2.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.