Foto: TT

Nytt hopp för piller mot åldrandet

En genetisk upptäckt ger nu hopp om en medicin som minskar åldrandet. Men svenska forskare är skeptiska.

Drömmen om en lätt genväg till ett längre hälsosamt liv har fått nytt bränsle. I en ny studie genomförd av israeliska forskare har man nämligen försökt förstå hur man medicinskt kan komma åt mekanismer som styr vårt åldrande. Och man tror sig ha hittat en nyckel.

För att åldrandet kan hejdas på olika sätt vet forskarna. Genom att minska intaget av socker och proteiner har forskare i en tidigare visat att apor kan leva flera år längre. Samma metod har gett goda resultat i försök på råttor, fiskar och flugor.

Men nu handlar det om att man genom ett piller ska få till samma effekt som ett minskat kaloriintag, och det borde faktiskt vara möjligt, om man får tro de israeliska forskarna. Man skulle teoretiskt till och med kunna skapa en medicin som påverkar våra gener så att vårt åldrande minskas, på samma sätt som om vi åt mindre mat. Åtminstone vad gäller de metabola faktorerna (kroppens ämnesomsättning) och hur dessa påverkar åldrandet.

Två gener stängdes av

De israeliska forskarna har från början använt datorberäkningar för att se vilken typ av preparat som skulle kunna utnyttja samma kroppsliga funktioner som kalorirestriktioner – och hejda åldrandet genom piller i stället för mindre mat. Två olika gener visade sig enligt studien påverka den här delen av åldrandeprocessen, GRE3 och ADH2.

När dessa två gener stängdes av med hjälp av medicinen så hejdades åldrandet betydligt i de jästsvampar som de experimentella försöken gjordes på. Tidigare försök på möss har givit liknande resultat genom kalorirestriktion, men det nya är alltså att effekten kanske kan uppnås medicinskt.

Kerstin Brismar är professor på Karolinska institutet och hon har nyligen inlett ett forskningsprojekt om hur kalorirestriktioner genom 5:2-dieten påverkar sjukdomar och biologiska markörer för åldrandet. Hon är dock inte övertygad om att den nya forskningen hittat ett piller mot åldrandet.

– Mycket av den här forskningen är baserad på djurmodeller, eller på jästsvampar, vilket inte är detsamma som att det fungerar på människan.

Medicincoctail skulle behövas

Dessutom menar hon att det är flera andra av åldrandets processer som inte styrs av just dessa generna, och att man snarare skulle behöva en ”coctail av mediciner” för att hejda åldrandet medicinskt.

– Ja, med en sådan coctail skulle det teoretiskt vara möjligt. Men jag tror inte att ett enda enskilt läkemedel kan komma åt alla dessa metabola och genetiska faktorer som styr åldrandet.

Det finns redan andra försök med piller som medicinskt ska kunna ge en del av de effekter som man får av en hälsosam livsstil, påpekar Kerstin Brismar.

– I dag testas till exempel en nytt läkemedel som ska kunna ”ersätta” fysisk aktivitet med avseende på metabola effekter. Det skapar dock troligen inte det välbefinnande som träning ger, eftersom välbefinnandet snarare beror på centralnervösa effekter.