En konstnärs tolkning av Homo naledis utseende tillsammans med den undersökta handen och foten. Foto: Mark Thiessen/AP & Peter Schmid/Will Harcourt-Smith

Nyupptäckt människosläkting både klättrade och gick

En hand och en fot från en nyupptäckt människosläkting har lett forskare till teorin att Homo Naledi var anpassad för ett liv både på marken och i träden.

Det är genom att jämföra skelettdelar med moderna människor ochbland annat neandertalare som man kommit fram till attmänniskosläktingens händer, samtidigt som de hade den typ avkraftiga tummar som krävs för att kunna använda verktyg, varbestyckade med långa, krökta fingrar. Något som är bra för attklättra i träd.

Samtidigt liknar Homo naledis fot en modern människas fot så passmycket att forskarna tror att hon också var anpassad för att gå påmarken, en dubbelbegåvning som hittills är unik i den mänskligautvecklingskedjan.

Homo naledi upptäcktes tidigare i år i ettgrottsystem i Sydafrika. Det är det enskilt största fyndet somgjorts på kontinenten och de fynd som gjorts är förvånansvärtintakta.

Platsen är dock skyddad och saknar andra djurfossiler ochliknande, vilket gör att det hittills inte gått att placera Homonaledi i tiden.

Samtidigt har fyndets storlek gett forskarna enovanligt bra möjlighet att studera delar av en förhistoriskmänniska.

Upptäckten publiceras i tidskriften NatureCommunications.