Ökade vinstkrav = mer sensationsjournalistik

Uppdaterad
Publicerad

I en ny rapport från Mittuniversitetet hävdar forskare nu att ökade vinstkrav har lett till mer sensationsjournalistik i Sverige.

”Ökade vinstkrav på nyhetsjournalistiken har lett till mer sensationsjournalistik, billigare att producera och enklare att sälja”, skriver medieforskaren Lars Nord i Mittuniversitetets nya rapport om medieläget i Sverige.

Ett exempel som visar på den ytligare journalistiken är rapporteringen de sista veckorna innan de fyra senaste riksdagsvalen. Det som brukar kallas för ”horse race journalism”, där rapporteringen handlar om opinionsmätningar och valet som en tävling, i stället för att belysa politikens sakfrågor.

Fördubbling av ytlig politikjournalistik

Den typen av journalistik har nära fördubblats i Sverige och utgjorde 2010 merparten av den politiska journalistiken inför riksdagsvalet. Den här förändringen har skett i alla stora dagstidningar och nyhetsprogram på tv, men kraftigast har förändringen varit i i SVT:s Rapport, enligt studien.

Konkurrensen från internet driver också journalister att bli mer spekulativa i tidningsartiklar, menar de journalister som intervjuats till rapporten.

– Ofta så reflekterar artiklarna i tidningen något som redan rapporterats på teve och på nätet många gånger under den gångna kvällen, och då blir det viktigt för oss att utveckla storyn på något sätt. Då blir det lätt mer spekulativt, säger en anonym politikreporter på Dagens Nyheter i rapporten.

Lars Nord har gått igenom en mängd statistik och studier från de senaste åren, för att se hur det svenska medielandskapet förändrats. En intressant slutsats, som lite går emot de negativa slutsatserna, är att de traditionella nyhetsmedierna fortsätter att hålla en god kvalitet i Sverige.

Men den grävande journalistiken står för enbart 9 procent av artiklarna i nyhetstidningar. Av journalistiken inför riksdagsvalet består bara en procent av journalistiken av något som definieras som undersökande journalistik.

SVT har starkast inflytande på opinionen

”En viktig egenskap i det svenska medielandskapet är den starka ställningen för public service, som består trots ökad konkurrens och nya krav på restriktioner” kan man läsa i rapporten.

SVT är det nyhetsmedium som har starkast inflytande på den allmänna opinionen, enligt forskarna, följt av Sveriges Radio.

Webben kommer att fortsätta vara de yngres plattform för att konsumera media, men papperstidningarna kommer att överleva längre än vad vissa medieanalytiker tror, enligt rapporten. Det beror på att många av de mer köpstarka läsargrupperna fortsätter med traditionella papperstidningar, och att därför kommer papperstidningarnas annonsmarknad att hållas vid gott liv.

Rapporten om det svenska medielandskapet är gjord på uppdrag av Open Society Foundations, finansmannens George Soros stiftelse. Det hela är en del av en jättestudie där medielandskapet i 60 länder undersöks, med fokus på hur de nya digitala medierna påverkar världens medielandskap.

Linus Brohult, SVT Vetenskap

linus.brohult@svt.se

twitter: @brohult

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.