Plastätande larver kan stoppa plastkrisen

Forskarna kan ha hittat lösningen på ett av tidens stora miljöproblem. En enkel larv som sportfiskare normalt använder som bete, kan bli en lösning för att stoppa föroreningar i naturen.

Omkring en triljon plastpåsar används runt om i världen varje år. När de slängs hamnar många i världshaven

eller används som fyllningsmassa.

Plast och miljö

Där kan det ta mellan 100 och 400 år innan påsen förmultnat. Men nu annonserar forskare att plastpåsekrisen kan få en lösning av en larv. Forskarna beskriver larvens förmåga att bryta ner även de tuffaste plastpartiklar som ”mycket spännande” och säger att upptäckten skulle kunna användas för att lösa klimatföroreningar i industriell skala.

Upptäcktes av en slump

Vaxlarvens egenskap upptäcktes av en slump. Det var när en amatörbiodlare rensat en bikupa på larver och samlat dem i en vanlig plastpåse som upptäckten gjordes.

Larverna hade nämligen efter en stund tuggat sig fria. I forskarnas tester har man sett att 100 larver kan bryta ner upp till 92 milli gram polyten på 12 timmar. Vaxlarverna producerar och använder ett enzym för att bryta ner vax vilket också alltså kan användas för att bryta ner plast.

Mosade larver

Det är alltså inte så att masken tuggar sönder plasten i mindre bitar menar forskarna utan de käkar upp den och bryter ner den. Något man hävdar sig ha bevisat genom att mosa ett par larver och med innanmätet ”fräta” hål på plastpåsar.

Förhoppningen är nu att forskare ska kunna identifiera enzymen som vaxlarven använder. Enzymens gener skulle sedan teoretiskt kunna placeras på bakterier eller i marina organismer för att bryta ner plast i naturen.

Plast och miljö