Kubsatelliter gör möjligt att bryta mineraler i rymden. Foto: SVT

Professor: Gruvdrift på asteroider är inte längre science fiction

Satelliter stora som brödlimpor ska i framtiden bli gruvarbetare på asteroider. Svenska forskare planerar att utvinna mineral som ska användas för att bygga solpaneler och rymdbaser på plats, i rymden.

Om en vecka skickas ett 50-tal minisatelliter ut i rymden. De är stora som brödlimpor, väger bara några kilo och kallas för kubsatelliter. Uppdraget är att undersöka termosfären, som är en del av atmosfären.

Sverige deltar med en satellit som är konstruerad vid Luleå Tekniska Universitet i Kiruna. Nu vill man ta dem ännu längre ut i planetsystemet.

Flotta av kubsatelliter

–  Vi har nyligen upptäckt att det finns värdefulla mineral på asteroiderna som vi kan ha användning av, säger Reza Emami som är professor i rymdteknik.

Han har redan börjat planera för nästa uppdrag. Till att börja med vill Reza Emami bygga en flotta av kubsatelliter som ska kunna cirkla runt en asteroid för att studera den på nära håll.  Nästa steg är att låta en satellit landa på en relativt liten asteroid som bara är ungefär hundra meter lång.

– Den är tillräckligt lätt för att kunna hantera asteroidens mikrogravitation, säger Reza Emami.

Gruvbrytning

Om 25 år tror han att vi med hjälp av kubsatelliter ska bryta mineral på asteroider.

– Gruvbrytning på asteroider är inte längre science fiction. Vi kan använda mineral för att bygga konstruktioner på plats i rymden. Men några av de mer ovanliga metallerna, som platina, kan vi utvinna för att skicka tillbaka till jorden.

Järn, nickel, kobolt, magnesium och titan kan utvinnas från de små himlakropparna och användas för att bygga solpaneler och rymdstationer på plats.

Syre och vatten

På asteroiderna finns också vatten och syre som skulle kunna göra det enklare för människor att tillbringa längre tider i rymden. Planer finns också att utvinna väte och ammoniak som kan användas som bränsle.