Ceres, med pyramidform och ljus Foto: TT

Pyramidformer och mystiska ljus förbluffar Nasa

Nasa:s sond Dawn har gjort ett antal oförklarliga upptäckter på dvärgplaneten Ceres, som ligger i asteroidbältet mellan planeterna Mars och Jupiter. Enorma ljuspartier och en fem kilometer hög pyramidform på planetens yta har lett till vilda spekulationer, men än så länge få konkreta svar.

Dvärgplaneten Ceres omloppsbana har gjort att den kommit allt närmare rymdsonden Dawn, och då har ett antal märkliga fenomen kunnat dokumenteras.

En fem kilometer hög pyramid

På de senaste bilderna, tagna från en höjd av 4.400 kilometer, har en cirka fem kilometer hög pyramid-liknande form på planetens relativt platta yta klart kunnat urskiljas. Formen är anmärkningsvärd då inga andra liknande kunnat hittas på planetens yta.

– Ceres har verkligen förvånat oss. De första bilderna har visat upp något som är oerhört gåtfullt, säger Carol Raymond, forskningsledare på Dawn-projektet.

Ljus som är nio kilometer i bredd

Ett antal enorma ljuskällor har också upptäckts, den största över nio kilometer i bredd. Fenomenet som skapat ljusen är okända, men formationer av is och salt har presenterats som teorier.

Att pyramiden skulle vara ett palats tillhörandes en rymdkonung, och att ljusen skulle ha något liknande ursprung, bekräftas inte av NASA, men de vidhåller att upptäckterna är synnerligen anmärkningsvärda.

– Vi räknade med att bli överraskade, men inte att bli så här pass förbryllade, säger Christopher Russell som tillhör Dawn-teamet, på NASA.