Här är bilden på kometlandaren Philae som äntligen upptäckts. Foto: ESA/Rosetta/MPS/OSIRIS Team

Kometlandaren Philae äntligen återfunnen

En lång tids sökande efter kometlandaren Philae är äntligen över. Nu har den lilla rymdfarkosten äntligen hittats i en mörk skreva på kometen 67P/Churyumov–Gerasimenkos yta.

I fredags lyckades rymdsonden Rosetta ta en bild som avslöjade var den försvunna kometlandaren Philae hållit hus någonstans.

– Denna anmärkningsvärda upptäckt kommer i slutet av ett långt mödosamt sökande. Vi började tro att Philae skulle förbli förlorad för alltid. Det är otroligt att vi har fångat denna bild i sista stund, säger Patrick Martin, som lett Rosetta-uppdraget.

Batteriet tog slut

Det var för nästan två år sedan som Philae blev den första rymdfarkosten någonsin att landa på en komet. Tyvärr tog Philaes batterier, som laddas av solenergi, slut efter ett par dagar då den landade i en djup sänka. Tills nu har man inte vetat exakt var kometlandaren befunnit sig.

I juni 2015 fick den liv på nytt när solen äntligen nådde den kylskåpsstora kometlandaren. Då kunde rymdmyndigheten ESA ta emot några kortare signaler, varpå tyvärr batteriet återigen tog slut. Sedan dess har tystnaden varit total.

Uppdraget snart slut

Kometlandarens position på kometen kan komma att hjälpa forskare att bearbeta den information som Philae lyckades skicka innan batteriet dog.

– Med bara en månad kvar av Rosetta-uppdraget så är vi glada över att äntligen ha fotat Philae och att se det hela med så bra detaljer, säger Cecilia Tubiana, vid rymdmyndigheten ESA:s kamerateam, som är den första personen som fick se bilderna på kometlandaren.

Rymdmyndigheten ESA ska snart släppa mer information som rymdsonden Rosetta lyckades samla in i sitt sökande efter Philae. Hon ska även snart ge sig ut på sitt sista resa till kometens yta för att ta reda på så mycket som möjligt om 67P/Churyumov–Gerasimenko innan uppdraget avslutas.