Via celler placerade i musens ögon kan forskarna se hur bukspottskörteln mår. Foto: Rama/Wikimedia Commons

Nu kan man se bukspottskörteln i ögat

Nu kan forskarna se mössen i ögonen. Och avgöra hur deras bukspottskörtel mår. Svenska forskare har lyckats med att sätta celler i mössens ögon, som kan rapportera direkt hur till exempel en diabetesmedicin fungerar.

Tänk dig att du är hos läkaren och hon tittar dig i ögonen för att se hur dina inre organ mår. Det kan vara långt kvar tills dess, men för försöksmössen på Karolinska institutet är det redan verklighet.

– Vi har använt hornhinnan, som är ett naturligt fönster i kroppen, för att kunna se hur mössens bukspottskörtel fungerar, säger Per-Olof Berggren professor vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi samt Rolf Lufts Forskningscentrum för Diabetes och Endokrinologi vid Karolinska Institutet.

Ögat speglar kroppens inre

Forskarna har placerat celler från bukspottskörteln i ögat hos möss. Dessa celler som ligger i små grupperingar, de så kallade Langerhanska öarna, producerar bland annat insulin och är viktiga vid både typ 1 och typ 2-diabetes. I studien har man kunnat visa att de celler som sitter i ögat speglar hur de celler som sitter på sin vanliga plats i bukspottskörteln mår.

– Nu kan vi se hur cellerna fungerar i ett organ i en levande organism. Tidigare har man inte kunnat göra detta. Nu kan vi till exempel se i ögat hur en diabetesmedicin påverkar celldöd och celltillväxt, säger Per-Olof Berggren.

Läkemedel mot diabetes

De har alltså tagit fram ett nytt sätt att kunna följa celler i ett inre organ under längre tid utan att faktiskt behöva titta inne i kroppen. Celler i ögat rapporterar hur bukspottskörteln fungerar under olika förutsättningar och med olika behandlingar. Detta ger möjlighet att testa nya läkemedel mot diabetes.

– Vi tittade till exempel på väldigt tjocka möss, som saknar ett särskilt hormon och som har tappat sin känslighet för insulin. Vi kunde se i deras ögon hur deras celler jobbade för att kompensera detta och hur cellerna sedan återgick till det normala när vi gav mössen det saknade hormonet, säger Per-Olof Berggren.

I studien har man också fått ny kunskap om hur de insulinproducerande cellerna i de Langerhanska öarna fungerar under normala förhållanden och vid sjukdom.

Studien publiceras i PNAS.