De här schimpansungarna kan lita på att deras föräldrar är noga med vad de får i sig till frukost. Foto: Delphine Bruyere

Schimpanser planerar sin frukost

Uppdaterad
Publicerad

När det är ont om mat går schimpanserna upp i ottan för att hinna få tag i den mest energirika frukosten. En strategi som forskarna tror kan ha gett primater större hjärnor.

”Frukost är dagens viktigaste mål” brukar det heta. Några som verkligen tagit de råden på allvar är schimpanserna i Västafrikas regnskogar. Enligt en artikel publicerad i tidskriften PNAS planerar schimpanserna var de ska sova och när de ska stiga upp efter var de nästa morgon kan hitta mat med högt energiinnehåll.

Evolutionär strategi

Forskargruppen, ledd av Karline R. L. Janmaat vid Max Planck-institutet i Tyskland, studerade en grupp av fem vuxna schimpanshonor under 275 dagar för att se vad de åt och var de sov. Vid perioder då det var ont om frukt i skogen var schimpanserna extra noga med att planera inför nästa morgons frukost. De lämnade nattens sovplats tidigt för att hinna samla så mycket energirik frukt som möjligt. Fikon var en favorit och ibland gick de i flera timmar för att få tag på just denna frukt. Dessutom valde schimpanserna att spendera natten längs vägen som skulle leda dem till fikonfrukosten nästa morgon.

Forskarnas observationer visar att schimpanser kan planera och har en framtidsorienterad strategi för att komma åt mat med så högt energiinnehåll som möjlig. Troligen har denna strategi bidragit till utvecklingen av en stor hjärna hos primater genom evolutionen.

Bekräftar tidigare forskning

Men det här är ingen nyhet för experterna inom primatforskning. Mathias Osvath, kognitiv zoolog och en av de mest kunniga inom området, är inte överraskad av resultaten. Enligt honom har den tyska studien föregåtts av många liknande som de nu genom sina resultat bekräftar.

– Det är ingen ny upptäckt att apor planerar sina födointag, däremot är det här ett snyggt exempel på hur de går tillväga, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.