Halva huset får rasa när forskarna blir inspirerade av ödlor. Foto: SVT / Jose M Adam, Rafael Vicedo

Se när forskarna får byggnaden att kollapsa – till hälften

Jordskred, översvämning och terrorattack. Tre olika typer av katastrofer som kan få byggnader att kollapsa med förödande konsekvenser.

Nu har spanska forskare utvecklat en konstruktion som minimerar skadorna – inspirerade av ödlor.

– Idag fokuserar vi på att helt försöka undvika en kollaps. Men problemet är att om byggnaden råkar ut för en stor skada är den totala kollapsen svår att undvika, säger Nirvan Makoond som är konstruktionsforskare vid det tekniska universitetet i spanska Valencia.

Han har tillsammans med sina kollegor tagit fram en helt ny typ av designfilosofi som nu presenteras i Nature.

Framsteg

Ödlan offrar svansen

Inspirationen kommer från ödlan som tappar sin svans när den blir attackerad. Men i forskarnas innovation är det i stället en del av byggnaden som offras vid en kollaps, i gengäld står en annan del kvar oskadd.

Designen kallas för hierarkisk konstruktion.

– Vi går mot en tid med stor osäkerhet i världen. Jag tror att vi behöver ha innovativa strategier för att göra våra byggnader mer motståndskraftiga, säger Nirvan Makoond.

Byggde ett hus för att sen rasera det

Forskargruppen testade sin nya konstruktion genom att bygga ett hus i full skala, för att sen låta det kollapsa.

– Jag tycker det var ett intressant experiment att titta på och de visar också att konceptet med hierarkisk konstruktion fungerar, säger Joosef Leppänen som är forskare i konstruktionsteknik på Chalmers tekniska högskola ochsom har läst studien.

Det här experimentet är fortfarande på grundforskningsnivå, och det finns fortfarande en hel del att göra. Nirvan Makoond tror på sin nya designfilosofi.

– Den bygger på samma koncept som när man använder sig av säkringar som skydd när elnätet blir överbelastat.

Spela videon och se forskarnas byggnad kollapsa.

Framsteg