Sex Pistols graffiti – ett nytt historiskt kulturarv?

Det är betydligt vanligare att arkeologer ägnar sig åt att analysera spår från våra tidiga förfäder och deras förehavanden men nu riktas forskarnas uppmärksamhet åt en betydligt senare förfader punkens.

I en ny studie undersöker arkeologer klotter från Sex Pistols i en lägenhet som punkgruppen hyrde i London i mitten av 70-talet. Graffitin hittades bakom ett skåp i lägenheten, som numera används som kontor, på Denmark Street.

– Det här är en direkt och kraftfull representation av en radikal och dramatisk upprorsrörelse, säger John Schofield, på institutionen för arkeologi vid University of York.

Forskarlaget som nu studerar upptäckten hävdar att graffitin ska ses som konstverk som lämpar sig för en noggrann arkeologisk undersökning. De menar till och med att de intakta målningarna kan vara av större betydelse än upptäckten av tidiga Beatles-inspelningar.

– Tabloidpressen skrev att de tidigare borttappade Beatles-inspelningarna, som återfanns i BBC:s lager, var de viktigaste arkeologiska fynden sedan Tutankhamuns grav. The Sex Pistols graffiti på Denmark Street kan definitivt jämföras med det fyndet och, enligt oss, överträffa det, säger John Schofield.

Studiens resultat presenteras nu i det senaste numret av Antiquity – mindre än två veckor innan den 35:e årsdagen av den dag då Sex Pistols fick nationellt genomslag genom att svära i TV på bästa sändningstid.

Ett nytt slags historiskt arv

Forskarna genomförde en detaljerad analys av målningarnas innehåll och dess kulturella betydelse. Även om de medger att graffitin kan anses oförskämd, stötande och obehaglig, så menar de att fyndet bekräftar att Denmark Street ska ses som en viktig historisk och arkeologisk plats – på en gata som kallas Storbritanniens ”Tin Pan Alley”.

Det mesta av graffitin som nu undersöks i forskarnas labb är gjord av John Lydon – aka (även känd som) Johnny Rotten – och består av åtta teckningar av honom själv, andra medlemmar i bandet, deras manager Malcolm McLaren och andra Pistols-medarbetare.

Kulturarvet – aka antiarvet

Eftersom fyndplatsen inte är vad myndigheter och arkeologer vanligtvis sätter värde på eller vill bevara så kallar forskarna platsen för ett ”antiarv”. Ett arv som är raka motsatsen till de landskap och lämningar som vi är vana vid i arkeologiska sammanhang.

Och forskarna kan inte bestämma sig för om lägenheten på Denmark Street borde märkas upp som ett konventionellt kulturarv med myndigheternas blåa platta som visar på en plats historiska betydelse.

– Det här är en viktig plats, historiskt och arkeologiskt, med tanke på materialet och de historiska lämningar som det innehåller. Men borde vi bevara den till gagn för nuvarande och kommande generationer? Enligt vår uppfattning av ett ”antiarv” så gäller andra regler här. Byggnaden är utan tvekan viktig och uppfyller kriterierna för en blå skylt, om inte nu så i framtiden, säger John Schofield.

Ovanlig arkeologi

Schofields forskarlag säger själva att de vill sticka ut hakan i debatten om vad som är ett arv och vad som inte är det. De menar att punkens tidsanda och radikala kontext borde vara nog så intressant att bevara för beslutsfattarna. Forskarna försöker alltså se på frågan med samma attityd som punken hade till det konventionella, mainstream, myndigheter och byråkrati – de vill gå mot normerna och utmana konventionen.

Men just de här arkeologerna tar samtidigt avstånd från förslaget om en kulturarvsskylt. De menar istället att det finns en informell konsensus om vikten av platsen, och i punkens anda, kanske den inställningen till kulturmiljövård är allt som platsen behöver – och inte en blå skylt.

Anders Nord

SVT Vetenskap

”Tin Pan Alley”

Uttrycket ”Tin Pan Alley” används för att beskriva ett område i en storstad med mycket musikverksamhet och många musikaffärer. Namnet härstammar från ett område i New York och ett gäng musiker och förläggare som dominerade populärmusiken i USA i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Denmark Street blev känd som Storbritanniens ”Tin Pan Alley” på 1920-talet.