Skiftarbete skadar hälsan allvarligt

Att skiftarbete inte är särskilt hälsosamt är knappast en nyhet. Men nu har brittiska forskare kunnat följa på molekylärnivå hur kroppen reagerar.

Skiftarbete kan orsaka långvariga och i bestående skador på kroppen. Det varnar brittiska forskare för, efter att ha studerat hur skiftarbete påverkar människokroppen på molekylär nivå. Deras resultat finns återgivna i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Diabetes, hjärtinfarkt och cancer

Tidigare forskning har funnit kopplingar mellan skiftarbete och högre förekomst av sjukdomar som typ 2-diabetes, hjärtinfarkt och cancer.

Nu har ett forskarlag vid ”Sleep Research Centre” i Surrey undersökt vad som egentligen händer i kroppen när vi arbetar skift. Svaret är kort och gott ”kaos”.

Människokroppen har sin egen biologiska klocka som reglerar hormonnivåer, kroppstemperatur och mycket annat.

Allt påverkas

När forskarlaget följde 22 försökspersoner som fick ändra sina vanor från vanlig dygnsrytmn till en rytmn motsvarande den för någon som jobbar nattskift, blev de överraskade över den dramatiska förändring detta orsakade.

– Över 97 procent av våra rytmiskt styrda gener hamnade ur sin normala rytmn när sömnen flyttades och det förklarar varför vi mår så dåligt av jetlag eller av att jobba oregelbundna arbetstider, säger Dr Simon Archer vid vid University of Surrey.

Professor Derk-Jan Dijk som också deltog i forskningsprojektet konstaterar att kroppens alla organ tappade sin rytmn och sin synkronisering med övriga organ:

– Det är som att bo i ett hus där det finns en klocka i varje rum och där varje klockan plötsligt visar en egen tid. Det leder förstås till kaos i hela hushållet.

Att skiftarbete medför hälsorisker på längre sikt är något som forskare varnat för länge. Den nya, låt vara lilla, brittiska studien tycks visa att obalanserna och de negativa konsekvenserna för hälsan uppstår direkt när kroppens biologiska klocka ändras.