Inom några år kanske hörselskadade och döva klarar sig utan hörapparater och implantat. Nu har forskaren nämligen tagit det första steget mot att odla fungerande mänskliga hörselceller. Foto: Scanpix

Stamceller ska bota dövhet

Forskare har nu tagit ett stor steg mot att bota dålig hörsel genom att odla fram fungerande mänskliga hörselceller.

Dövhet kan ha flera orsaker. Antingen kan man ha något fel i ytterörat, och då kan man ofta operera för att förbättra hörseln. Eller så är det något som inte fungerar i innerörat.

Då handlar det om att man har en skadad hörselsnäcka och att de små hörselhåren som ska känna av vibrationerna i ljudet har gått sönder. Det är den vanligaste orsaken till att människor är döva.

Hörselimplantat  hjälper bara delvis

Människor med sådan dövhet kan bara delvis hjälpas med hörselimplantat. Men de trasiga hörselhåren har man inte kunnat göra något åt.

Förrän nu. Brittiska forskare har nämligen lyckats odla fram nya hörselceller som också har förmågan att utveckla fungerande hörselhår.

Odlade hörselceller

Forskarna odlade mänskliga hörselceller från så kallade stamceller, celler som kan utvecklas till alla olika typer av kroppens celler. För att sedan testa om de fungerade så satte forskarna in hörselcellerna i öronen hos döva möss.

Resultaten visar att de mänskliga hörselcellerna växte samman med andra celler i mössens öron och forskarna kunde se att de nya cellerna också kunde skicka och ta emot signaler.

Med andra ord har man, enligt forskarna själva, visat att det går att skapa fungerande mänskliga hörselceller.

– Det här är en stor upptäckt inom hörselforskningen. Det är den första lyckade försöket att behandla dövhet hos möss med stamcellsterapi, säger Helge Rask-Andersen, hörselforskare och professor vid Uppsala universitet.

Kan ersätta implantat

Han hoppas att stamceller i framtiden ska kunna bota hörselproblemen för döva och hörselskadade människor.

– Det här är visserligen bara en studie, och fler krävs, men det visar vart vi är på väg. Det dröjer nog många år, men kanske kan stamcellsterapi ersätta hörselimplantat i framtiden.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Nature.