En teckning på hur det hade kunnat se ut när stjärnor bildas i utkanterna av ett supermassivt svart hål i mitten. Foto: ESO/M. Kornmesser

Stjärnor kan bildas i vinden från svarta hål

Kan stjärnor bildas i den ”galaktiska vind” som supermassiva svarta hål ger upphov till? En artikel i tidskriften Nature visar på ett helt nytt sätt att bilda stjärnor.

I centrum av nästan varje galax, inklusive vår egen Vintergatan, finns ett så kallat supermassivt svart hål. Även om dessa hål suger in allt i deras väg ger de också, lite paradoxalt, upphov till kraftfulla utflöden. När de svarta hålen slukar materia värms den omgivande gasen upp och kastas ut från värdgalaxen i kraftfulla, täta ”vindar”.

Med hjälp av Very Large Telescope (VLT) i Chile anser sig nu en internationell grupp astronomer ha bevis för att det kan bildas stjärnor i dessa utflöden. Detta efter att ha studerat ljuset från en pågående kollision mellan två galaxer på cirka 600 miljoner ljusårs avstånd från jorden.

”Sensationellt”

– Om det stämmer skulle det vara sensationellt, eftersom stjärnor normalt bildas inne i galaxen när gasmoln kollapsar, säger Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet, som inte är involverad i den aktuella studien som presenteras i Nature.

Forskarna har bland annat studerat ljuset i de omgivande gasmolnen i utflödet, ett ljus som tyder på att där finns nybildade stjärnor. Dessutom kunde forskarna observera en stjärnhop mitt i detta utflöde som på sin höjd var några tiotals miljoner år gamla, vilket nästan är som att vara nyfödd i rymdsammanhang.

Hög hastighet

Analyserna visar att dessa stjärnor tycks vara både hetare och ljusare än de stjärnor som bildas på andra, mindre extrema, platser i galaxen. Dessutom verkar det som att dessa stjärnor rör sig bort från galaxens mitt med hög hastighet, vilket är logiskt eftersom de är fångade i ett starkt utflöde.

– Det är helt klart en intressant och bra studie, men den är långt ifrån ett vattentätt bevis för att stjärnor verkligen kan bildas på det här sättet. Det finns andra processer som skulle kunna ge upphov till de fenomen som forskarna tolkar som stjärnbildning. Exempelvis skulle den unga stjärnhopen som forskarna såg i flödet ha kunnat råka befinna sig där utan att för den skull ha bildats av flödet, säger han.