Svårare för feta gå ner i vikt

För första gången kan svenska forskare nu bevisa det många misstänkt, nämligen att fettceller hos kraftigt överviktiga människor fungerar annorlunda än fettceller hos andra.

Det är nämligen så orättvist är att den som redan lagrat på sig överskottsfett samtidigt också förändrat funktionen hos sina fettceller.

Fettcellerna hos den fete är ännu bättre på att lagra fetter cellerna än hos den som är smal. Och inte nog med det. Fettcellerna hos den överviktige är dessutom sämre på att göra sig av med fettet.

Svårare än för andra

– Det här betyder i praktiken att det faktiskt är svårare för den som redan gått upp kraftigt i vikt att gå ner jämfört med den som bara behöver minska några kilo, säger Kirsty Spalding, en av forskarna på Karolinska institutet som gjort studien.

Forskarna har analyserat vävnadsprover från ett hundratal personer, både smala och feta, och åldersbestämt fettet i fettcellerna med hjälp av kol-14 metoden. Genom att göra det kunde forskarna dra slutsatser om hur fettet lagrats och utsöndrats i kroppen hos de olika personerna.

-Genom att jämföra halterna av kol-14 i atmosfären kan vi datumärka fettet, säger Kirsty Spalding som utvecklat metoden för att undersöka fettvävnad och andra biologiska prover.

Cellerna krymper

I en tidigare svensk studie har forskarna dessutom kunnat visa att den som är överviktig och går ner i vikt inte minskar sitt totala antal fettceller. Istället krymper cellerna ihop. Men cellerna vill hela tiden återgå till sin tidigare storlek och det innebär att även den som lyckas gå ner i vikt har svårt att behålla viktminskningen.

Att förstå mer detaljer kring hur fett lagras och utsöndras i våra kroppar är ett viktigt led i arbetet med att hitta nya behandlingsmetoder och kanske även mediciner för att behandla övervikt och andra ämnesomsättningssjukdomar.

Studien publiceras i den ansedda tidskriften Nature.

Bodil Appelquist