Tropikerna kan utsättas för en ny era av varmare klimat redan inom ett årtionde enligt ny studie i Nature. Foto: Wikimedia commons

Ny era av klimat: Här är faran störst

Tropikerna blir först att utsättas för ett radikalt annorlunda klimat. Redan inom 10 år kan människor, djur och viktiga ekosystem sväva i fara, enligt ny studie.

Forskare har studerat globala temperaturskillnader från år 1860 till år 2005 och tagit fram ett index för det årtal när en helt ny era av varmare klimat kommer inträffa.

Redan om 35 år så kommer den kallaste månadstemperaturen vara varmare än den högsta temperaturen vi upplevt de senaste 150 åren, enligt den nya studien. Och det är ekosystem och fattiga länder i tropikerna som är i störts och närmast fara varnar forskarna.

Nya klimateran daterad

Den nya klimateran inträffar när medeltemperaturen överstiger de senaste 150 årens globala skiftningarna i temperatur.

Två olika scenarion har tagits fram för när den nya klimateran har drabbat hela jordklotet:

• ”Buisness as usual” –  Om inget görs åt utsläppstakten av växthusgaser så kommer samtliga områden på jorden vara inne i en ny era av varmare klimat redan år 2047.
  • Utsläppen stabiliseras – Om vi däremot lyckas stabilisera våra växthusgasutsläpp kommer den nya globala eran av varmare klimat inträffa år 2067.

”Chockerande”

Enligt forskarna bakom studien är detta chockerande resultat, eftersom oavsett scenario, så kommer de globala förändringarna ske mycket snart.

Men de största problemen som exempelvis förstörda ekosystem kommer inte inträffa där de största värmeskillnaderna sker – på nord och sydpolen – utan den större och mer akuta faran kommer drabba områden kring tropikerna, enligt forskarna.

De över fem miljarder människor som bor i tropikerna kan på vissa håll redan inom tio utsättas för värme och väderskiftningar som överstiger det som upplevts i manna minne. Efter år 2050 uppskattas också varje ny månad i tropikerna slå nya klimatrekord.

Fara trots anpassning

Trots att både människor och ekologiska system har en god förmåga att anpassa sig till förändrat klimat, så kan stora problem uppstå om förändringarna sker för fort. Det är det som klimatforskarna menar håller på att hända i tropikerna.

Länder i Afrika söder om Sahara och sydöstra Asien är de mest utsatta eftersom de saknar den ekonomiska förmågan att hantera klimatförändringarna med olika sorters förebyggande åtgärder, enligt forskarna.

Naturen får lida

Tropiska djur, landväxter och korallrev är ovana vid förändringar i klimatet. De snabba klimatförändringar som den nya studien pekar på kommer därför leda till utrotning av arter och störning av hela ekosystem i den del av världen där den biologiska mångfalden är som störst, enligt den nya studien.

Studien “The projected timing of climate departure from recent variability” publiceras i tidskriften Nature.