Vissa kan inte njuta av musik

Uppfattningen om att alla människor har samma förmåga att njuta av musik är väl utbredd. Men så är det inte, visar ny forskning. Spanska forskare har upptäckt att det finns människor som är helt oförmögna att njuta av musik.

Musik rankas ofta som den högsta källan till njutning i vårt samhälle. Men nu har forskare på Barcelonas universitet upptäckt att det finns individuella skillnader i människans belöningssystem och att det finns helt friska människor som kan njuta av mat, dryck, smekningar och andra belöningar som pengar, men som är helt oförmögna att njuta av musik.

– Dessa människor är i alla andra avseenden friska och lyckliga, men när vi i expriment testat deltagares emotionella reaktioner har vi funnit att en del är oförmågna att njuta av musik, säger Josep Marco-Pallarés, forskare på Barcelonas universitet.

2-3 % av befolkningen

De är helt likgiltiga för den inverkan musik har på andra. Och vi uppskattar att det rör sig om mellan 2 och 3 procent av befolkningen.

Det är väl dokumenterat att en del psykiska sjukdomar, som depression, gör det svårare att njuta av sådant som mat, sex eller musik. Bristen kallas anhedonia och är kopplad till hjärnans belöningssystem.

Men inte förrän nu har dessa spanska forskare, med hjälp av experiment som belönats med antingen musik eller pengar, kunnat upptäcka att det faktiskt finns en specifik musik-anhedonia, alltså en oförmåga hos en del människor att alls njuta av musik. Det skriver tidskriften Current Biology om i sitt senaste nummer.

Musikterapi fungerar ej

Upptäckten förklarar varför vissa former av behandlingar, som musikterapi, inte fungerar på alla.

– Vi tror att upptäckten kan vara väldigt användbar ur behandlings-synpunkt, hävdar Josep Marco-Pallarés. Eftersom en del belöningar fungerar bra för vissa, men inte för andra kan man kanske i framtiden hitta nya behandligsformer. För varje person finns vägar som kan vara mer effektiva än andra.