Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Vill ha lag mot sexistisk reklam

Sveriges kvinnolobby vill ha lag mot sexistisk reklam.

”Utrymme reserverat för naken, retuscherad tjej” – Det är ett av budskapen på reklamplats som Sveriges Kvinnolobby köpt. De kräver nu lagstiftning mot sexistisk reklam.

Den som åker tunnelbana i Stockholm har den senaste tiden mötts av ett annorlunda budskap. Organisationen sveriges kvinnolobby har samlat in pengar från frivilliga och köpt reklamplats för att uppmärksamma sexistisk reklam.

Det är en del i deras kampanj ”reklamera”. Tanken är att människor ska fotografera reklam de uppfattar som sexistisk och lägga upp på sociala medier, med hashtaggen #reklamera.

– Då anmäler vi reklamen och kontaktar företaget som ligger bakom. Många företag har tagit till sig av kritiken och självmant tagit ner sin reklam. Sen har kampanjen också lett till ett stort antal fällande domar av reklamombudsmannen, säger Clara Berglund, vice ordförande för Sveriges Kvinnolobby.

Vill ha lagstiftning

Reklamombudsmannen är branschens egen instans och kan inte döma till böter eller tvinga företagen att ta tillbaka reklamen. Sveriges Kvinnolobby vill ha en tvingande lagstiftning mot sexistisk reklam.

– Det finns i de nordiska grannländerna och det har såväl miljöpartiet som socialdemokraterna gått till val på, så nu är det dags för dem att förverkliga det, säger Clara Berglund.

Det kan bli svårt att veta var gränsen ska dras för vad som är sexistiskt och inte.

– Den kan vara sexistisk på olika sätt, men jag tror inte man behöver vara expert för att se att den ofta är det. Nu är det bara några veckor kvar innan hela Stockholms tunnelbana förvandlas till ett enda stort sexistiskt galleri, när de stora klädkedjorna får upp sina underklädesreklamer inför jul, säger Clara Berglund.

SVT: Är det inte så att företagen fortsätter att försöka sälja med kvinnokroppar för att det funkar?

– Jag tror inte att det funkar, jag tror konsumenter är smartare än så. Igår såg jag en reklam med en kvinna med djup urringning som låg på ett golv, det var reklam för ett parkettgolv och då tänkte jag: ”Vad har hon med golvet att göra?”, säger Clara Berglund.

9 av 10 unga kvinnor mår dåligt

Clara Berglund tror att många företag bara fortsätter att använda kvinnor utan att ifrågasatta vad det sänder för signaler. hon hoppas att kampanjen ska leda till att människor pratar om sexistisk reklam.

– Vi tror att det här är ett folkhälsoproblem och ett jämställdhetsproblem. Vi har gjort en undersökning som visar att nio av tio unga kvinnor mår dåligt och vill förändra sin egen kropp på grund av den här reklamen. Men det är också en del av ett större problem där kvinnor konstant sexualiseras i media och det offentliga rummet, säger hon.