Posten
Jag kan, både som privatperson och som företagare, vittna om en postgång som i bästa fall kan beskrivas som ett fiasko, skriver Joakim Erlandsson. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / PRIVAT
Debattinlägg

”Mina lampor tålde allt, utom postens behandling”

POSTSTRULET ·

”Det är dags att staten går in och tar över styret för detta så fatalt misslyckade statliga företag”, skriver Joakim Erlandsson.

Om debattören

Joakim Erlandsson
Företagare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Postnord har så totalt misslyckats med sitt uppdrag att man borde tillsätta en haveriutredning. Jag kan, både som privatperson och som företagare vittna om en postgång som i bästa fall kan beskrivas som ett fiasko.

Låt mig berätta om ett ganska komiskt fall, som bara är en en liten del i hel rad med förluster.

För ett tag sedan skickade vår VD tre paket till mig för inspektion. Vi hade bestämt att paketen skulle gå via mig då tidigare leveranser som gått direkt till kund kommit fram förstörda. 

Det som skickades var tre paket med ”vandalsäkra” armaturer, från Sundsvall till Borås. Induktionsarmaturerna skickades på fredagen 20 maj. Då paketet inte kom fram, efterlyste jag det under onsdagen den 25 maj. 

Postnord ringer under torsdagen och kunde ”glädja” mig med att leveransen kommer ske under fredagen! Inga kommentarer om varför det inte levererats enligt stipulerad tid.

Man förväntas väl vara glad att paketet kommer fram överhuvudtaget.

Fredag den 27 maj kommer Postnord in med en stor bil på gårdsplanen och redan när chauffören lyfter av paketet hör jag hur det rasslar av krossat glas. Jag öppnade paketet i ovankant och kan snabbt konstatera att alla tre armaturer är totalt krossade.

Det som är komiskt i detta fall är att det är armatur som tål väldigt tuffa tag. Den skulle tåla besvärliga områden med våld och påkörningar och stenkastning. Men den tålde inte behandlingen av Postnord.

Trots att etiketter finns på alla sidor som ”akta” och ”glas” har ingen hänsyn visats.

Jag fotograferar och ringer posten som direkt ber mig göra en anmälan. Standardfraser upprepades. Deras utredare skulle återkomma i frågan.

Behöver jag här tillägga att inga ersättningar utgick? 

Efter ett tag återkom utredaren med svaret. Detta löd: paketet var inte tillräckligt väl emballerat.

Emballerat mot vad? En stridsvagn? Hela innehållet var ju krossat! Hur lyckas man med detta? För mig är det helt ofattbart.

Våra glas är extremt tåliga mot vandalism och vi är mycket ”brutala” mot glasen under våra kundbesök för att demonstrera dess tålighet. Misstaget vi gjorde var att inte räkna med Postnords handhavande.

Men vi fick ändå vackert betala för en tjänst som varken utförs korrekt, eller där det finns någon ansvarig att vända sig till.

Någonting är allvarligt fel! Och det är inte bara fel hos tjänstemännen. Detta problem måste belysas även på chefsnivå.

Det är dags att ta bort bonusar och kräva kraftiga lönesänkningar på chefsposition.

Det är dags att staten går in och tar över styret för detta så fatalt misslyckade statliga företag. Det är min totala övertygelse att ett privat företag som betett sig på detta sätt hade gått i konkurs för länge sedan.

Fotnot: Den 6 oktober klockan 22 medverkar Joakim Erlandsson i Opinion Live.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.