Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

”Passa er för kort och snabb träning”

TRÄNING · ”Att bli vältränad handlar inte om vad vi kan åstadkomma på ett, två eller tre späkande träningspass, utan snarare om vad vi kan förändra och bygga upp på 103 träningspass”, skriver Jonas Colting.

Jonas Colting
VM-medaljör i triathlon, hälsodebattör

Vi lever i de snabba kickarnas tidevarv där tålamod och långsiktighet är den största bristvaran.

Vi hyllar det effektiva, snabba, intensiva, ytliga, omedelbara och det resultatinriktade. Ingenstans blir den trenden tydligare än i jakten på hälsa, utseende och en smalare kropp.

Under veckorna efter nyårsfirandet så tränas det som aldrig förr i Sverige men många tröttnar väldigt snabbt i besvikelsen över att resultat och effekt dröjer.

Eller så dämpas den initiala entusiasmen av skador eller sjukdom.

Varför? Jo, därför att merparten av alla träningsnybörjare kör alldeles för kort, hårt och intensivt med alldeles för lite tålamod.

Människan är ett aerobt och syresättande djur som utvecklas och förändras över lång tid och med långsiktighet som riktmärke.

Att bli vältränad handlar inte om vad vi kan åstadkomma på ett, två eller tre späkande träningspass utan snarare om vad vi kan förändra och bygga upp på 103 träningspass.

Träningstrenderna under de senaste åren, som exempelvis crossfit och tabathaintervaller, lovar oss att vi minsann kan skära ned vår träningstid ganska rejält, och ändå bli eller förbli, starka, vältränade och friska!

Glöm distanspass och tidsödande löpning i timmar. Nej, nu är hemligheten att köra maximala intervaller i några få minuter. That´s it! Något man alltså hinner med i reklampausen under sitt favoritprogram på TV.

Det är en nästan svindlande insikt att betrakta alla dessa timmar, dagar och månader som jag med andra ord har slösat bort genom åren. Slösat bort på onödig och ineffektiv träning! Eller?

I de snabba kickarnas tidevarv hyllar vi förbehållslöst det som tar mindre tid, går fortare och ger en momentan feedback.

Vi har vant oss vid omedelbar information, omedelbar kommunikation, omedelbar tillfredsställelse och vi vill banne mig också ha omedelbara resultat!

Inget är alltså värre och hårdare i vårt samhälle, än sådant som tar tid och innebär en långsam process.

Vi anammas, via diverse reklamkampanjer, att dricka pulvermåltider som ska vara snabbare och bättre än riktig mat, eller att träna smartare och mer effektivt med diverse krystade metoder som ska chocka vår slappa kropp i trim.

Jag menar, vem har tid och lust med en timmes lugn löpning när man kan få samma effekt av fem minuter chockterapi med en snittpuls på 314?

Till och med i de mer seriösa idrotts- och motionssammanhangen så har fart och snabbhet blivit synonymt med kvalitet.

Ju kortare och snabbare desto bättre. Att hålla på länge är en aning suspekt och har tydligen en låg verkningsgrad, enligt gängse norm.

Det paradoxala är dock att människan är synnerligen väl lämpad för det långa och långsamma och på samma gång bedrövligt utrustad för det snabba, explosiva och mjölksyrestinna.

En gammal sanning igenom generationer av konditionsidrottare är att ”farten dödar”. Och en nutida sanning som vi alla lever med, är att samma fart även skadar oss i vår vardag.

För vad hanterar vi sämst om inte just stress, intensitet, jäkt, tvära kast, forcering och när tempot skruvas upp?

Det finns löpare som springer flera dygn i sträck, och som förutom trötthet, går skadefria ur sådana påfrestningar.

Världens bästa sprinters tävlar i tio sekunder och vilar ibland månader mellan tävlingarna i konstant rädsla för överansträngning.

Vi får passa oss för vart trenden med kortare och hårdare tar oss i framtiden.

Om kortare och kortare är lika med bättre så är inte steget långt till att ingen träning alls är bäst. Och det i sig skulle ju också vara makalöst hårt för oss riktiga distansidrottare, att uthärda!

Den bästa träningen är den som blir av. Och som genomförs regelbundet under hela året.

Hälsa och träning

Mer i ämnet