Foto: TT
Debattinlägg

”Orealistiskt förslag om trängselskatt”

Trängselskatt ·

”Att tro att ett införande av trängselavgift skulle minska bilismen i städer som Borås, Uppsala, Linköping, Norrköping, Helsingborg, Malmö med flera är mycket naivt. I de flesta av dessa städer är kollektivtrafiken helt enkelt för dålig”, skriver Anders Svensson. 

Om debattören

Anders Svensson
Vänsterdebattör och bloggare

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Två företrädare för Grön Ungdom, Elina Jansson och Martin Solberg, föreslår på SVT Opinion att trängselskatt, eller trängselavgift som jag föredrar att kalla det, ska införas i alla lite större städer. Förslaget är orealistiskt.

Som utgångspunkt för förslaget framhåller de att trängselskatten lett till minskad biltrafik i Göteborg och Stockholm. Problemet är att detta påstående inte stämmer. I Göteborg har minskningen, förutom i centrala staden, varit marginell.

Trängselavgiften i Göteborg har alltså inte varit en framgång om vi ser till effekten på biltrafiken. Förslaget från Jansson och Solberg bygger alltså på felaktiga förutsättningar och okunskap om hur situationen ser ut i Göteborg.

Orsakerna till att biltrafiken inte minskat i Göteborg är troligen flera och samverkande. När det gäller Stockholm så är det en större stad. Den är mer tätbebyggd och definitivt med en mycket bättre kollektivtrafik. Där har trängselavgiften utan tvekan haft positiva effekter, men så är det inte i Göteborg.

Göteborg har en dåligt utbyggd och dåligt fungerande kollektivtrafik vilket innebär att huvuddelen av de som arbetar åker bil till jobbet. När trängselavgiften infördes innebar detta att det i praktiken inte fanns nån kollektivtrafik värd namnet att byta till.

Därför har folk fortsatt att ta bilen till jobbet men ibland valt andra vägar än tidigare. Grundorsaken till den dåliga kollektivtrafiken i Göteborg är att staden är mycket glest bebyggd vilket gör kollektivtrafik ineffektiv och dyr.

Det går knappast att minska biltrafiken i Göteborg om inte staden byggs tätare och kollektivtrafiken byggs ut. Att bara införa trängselavgift utan att förbättra staden och kollektivtrafiken har visat sig vara något som inte innebär minskad biltrafik.

Internationellt är det främst mycket stora städer som har trängselavgifter och biltullar, exempelvis New York och London. Kanske är också själva storleken på Göteborg ett hinder för att ha en bra och inte alltför dyr kollektivtrafik.

Att i det läget tro att ett införande av trängselavgift skulle minska bilismen i städer som Borås, Uppsala, Linköping, Norrköping, Helsingborg, Malmö med flera är mycket naivt.

I de flesta av dessa städer är kollektivtrafiken helt enkelt för dålig samtidigt som en lätt kan finna alternativa vägar.

I vissa av dessa städer är också cyklandet och gåendet redan mycket stort. Sannolikt skulle trängselavgifter i det läget ha en mycket marginell effekt på biltrafiken.

Trängselavgifter kan ha omfördelande effekter från rik till fattig och från män till kvinnor. Detta förutsatt att pengarna används till investeringar i kollektivtrafik.

Fattiga åker kollektivt i större utsträckning än rika och kvinnor åker kollektivt i större utsträckning än män.

Investeras det istället i nya bilvägar minskas de omfördelande effekterna kraftigt. I en sådan situation riskerar trängselavgifter att istället medföra en omfördelning från fattig till rik.

Om pengarna från trängselavgifter inte används till kollektivtrafik har de därför en orimlig negativ fördelningspolitisk effekt. Det blir också det troliga resultatet om trängselavgifter införs i svenska småstäder. 

Att då införa dem i en mängd städer utöver Stockholm och Göteborg tycker jag känns tveksamt.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.