Foto: TT
Debattinlägg

”S-ledda Malmö tar inte ansvar för skolan”

Skolan ·

”Inga fler elever ska behöva påbörja sin skolvecka med att möta en stängd skola. Jag är övertygad att om det hade varit en fristående skola, skulle rösterna från den S-styrda ledningen i Malmö varit högljudda om dåligt ledarskap och krav på omedelbar stängning”, skriver Ewa Bertz .

Om debattören

Ewa Bertz
Ordförande Liberalerna Malmö

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Fredagen den 26 februari beslutade skyddsombudet att stänga Värner Rydénskolan i Malmö på grund av farlig arbetsmiljö. Detta är ytterst allvarligt för personal och elever men en fullt förståelig åtgärd.

Det har varit gängbråk, stök och oroligt bland elever och personal på skolan under en tid. Oroväckande är att Värner Rydénskolan inte är ensam med liknande utmaningar när det gäller stök och bråk. Något måste göras. Och det är nu.

Därför blir jag så frusterad när jag läser Anders Rubins (S), som är ansvarigt kommunalråd i Malmö, svar i medier. Där han hänvisar till delegation. Det enda sättet att tolka hans svar är att han brister i engagemang och politiskt ledarskap.

Det är häpnadsväckande med tanke på de utmaningar som skolan i Malmö har. Man kan delegera arbetsuppgifter, men aldrig det yttersta ansvaret. Det ligger alltid på huvudmannen, i detta fall på den politiska ledningen i Malmö.

Men detta är karakteristiskt för S-ledda Malmö, man tar inte ansvaret.

Man väljer att skylla på andra eller sopa det under mattan.

Vi har sett detta agerande från det S-ledda styret i allmänhet, och Anders Rubin (S) i synnerhet, när det gäller skandalen rörande bristen på förskoleplatser för ungefär ett år sedan.

Det är alltför många gånger som utbildningsfrågor har hamnat i skymundan i Malmö. Eleverna och lärare förtjänar bättre.

Enligt Pisa-undersökningen är bristande ordning och trygghet en av orsakerna till de sjunkande svenska kunskapsresultaten. Det är de svagaste eleverna som lider mest av stök och bråk på lektionerna och i skolan.

Vi har för mycket av sena ankomster, skolk och oro i klassrummen. För att skapa studiero åt eleverna finns det inte bara en enkel lösning.

Folkpartiet har föreslagit att man ska införa ordningsomdömen i skolan. Detta skulle vara ett steg i rätt riktning.

Men vi måste göra många saker samtidigt. I grunden handlar det om att förändra attityder i klassrummen, i skolor och även bland föräldrar.

Lärare och rektorer behöver fler befogenheter, fler speciallärare behövs i klassrummet, fler förste lärare behövs i Malmös mest utsatta skolor.

Inga fler elever ska behöva påbörja sin skolvecka med att möta en stängd skola. Jag är övertygad att om det hade varit en fristående skola, skulle rösterna från den S-styrda ledningen i Malmö varit högljudda om dåligt ledarskap och krav på omedelbar stängning.

Nu borde man kunna förvänta sig självrannsakan och tydliga löften om att det inte ska hända igen. En trygg skola i Malmö måste alltid komma först.

Nu måste vi tillsammans med lärare, rektorer och elever hitta lösningar som säkerställer att inte fler skolor ska behövas stängas på grund av otrygg arbetsmiljö. Det vore förödande för Malmös skolor.

Men självrannsakan från den politiska ledningen, kan jag förvänta mig den måntro?

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.