Ett SJ-tåg på Centralbron på väg mot Stockholms central. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Debattinlägg

”Ökad kontroll av järnvägen krävs för fler tåg i tid”

Transporter ·

”Jag utlovar inga mirakel. Men en sak är säker, nu är det inte tid för experiment. Ökad kontroll och bättre styrning krävs för att få fler tåg att gå i tid”, skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Om debattören

Anna Johansson
Infrastrukturminister (S)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Moderaternas Jessica Rosencrantz säger sig vilja värna järnvägen men väljer istället att på denna debattplats gå till angrepp mot att regeringen vill återta statlig kontroll över järnvägsunderhållet.

Mot bakgrund av de omfattande störningarna i tågtrafiken, inte minst den senaste veckan, är det märkligt tondövt. För mig är det helt uppenbart att järnvägsunderhållet behöver effektiviseras och kontrollen öka.

Tågunderhållet har varit eftersatt i många år. Även om anslagen har ökat över tid så kan jag bara konstatera att det helt enkelt inte har investerats tillräckligt för att nå den kvalitet vi vill att järnvägen ska hålla.

Det drabbar såväl enskilda resenärer som näringsliv och industri. Fungerande järnvägstransporter är avgörande för fler jobb, stärkt konkurrenskraft och ett bättre klimatarbete.

Mot denna bakgrund kan jag bara beklaga att Moderaterna tillsammans med övriga Alliansen och med stöd av Sverigedemokraterna i december valde att rösta ned regeringens satsning på 1,24 miljarder kronor i ökat järnvägsunderhåll 2015.

Regeringen ser över frågan om järnvägsunderhållets organisering. Till skillnad från Jessica Rosencrantz (M) som bara verkar se fördelar med dagens system, ser jag tvärtom att det finns brister som omgående måste rättas till.

Utredningen om järnvägens organisation ska i närtid lämna ett delbetänkande om hur staten ska kunna återta kontrollen över järnvägsunderhållet.

Att Trafikverket har god kontroll på anläggningens status är helt avgörande för att resenärer och företag ska kunna lita på att de själva eller godset kommer fram i tid. Tyvärr har kontrollen inte varit en fråga som prioriterats av den tidigare regeringen.

Tvärtom har Alliansen fokuserat på att öka konkurrensutsättningen av underhållet, utan att säkerställa att Trafikverket haft tillräcklig kompetens som upphandlare.

Jag utlovar inga mirakel. Att vända utvecklingen kommer att ta tid och det kommer att krävas hårt arbete. Men en sak är säker, nu är det inte tid för experiment.

Ökad kontroll och bättre styrning krävs för att få fler tåg att gå i tid.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.