Det svenska regeringsplanet Foto: SVT
Debattinlägg

”Flygningarna från Bromma illustrerar absurditeten”

Regeringsplanet ·

”Att regeringsplanet flyger mellan Arlanda och Bromma sänder en mycket olycklig signal. Både ministrar och andra bör flyga från Arlanda istället för Bromma”, skriver Daniel Helldén (MP).

Om debattören

Daniel Helldén
Trafikborgarråd i Stockholm (MP)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Att miljöpartiet i Stockholms stad vill lägga ner Bromma flygplats och flytta flygtrafiken till Arlanda är ingen hemlighet.

Rapporterna om att regeringsplanet flyger mellan Arlanda och Bromma illustrerar absurditeten i att ha två flygplatser på fyra mils avstånd från varandra.

Avståndet och tidsvinsterna med citynära flygplatser brukar lyftas fram som argument för att Bromma flygplats behövs. Men det finns också en rad nackdelar.

Den starkaste är kanske hälsan för dem som bor i närheten av flygplatsen. Skadligt flygbuller har visat sig leda till högt blodtryck, stress och inlärningssvårigheter hos barn.

Bromma flygplats har idag undantag från miljönormerna som gör att de kan bullra väsentligt mycket mer över tätbebyggda områden än andra flygplatser. Det här drabbar 80 000 stockholmare varje dag.

Ett ytterligare skäl att lägga ner Bromma flygplats är bostadsbristen.

Varje år växer Stockholms stad med cirka 20 000 personer. Det kräver att vi börjar använda marken i Stockholm på ett smartare och mer yteffektivt sätt.

Miljöpartiet har visat att vi kan få plats med upp till 50 000 bostäder på den mark Bromma flygplats idag tar upp. Med en flytt av flygtrafiken skulle det även öppna upp för bostäder i andra delar av Stockholm som idag hämmas av flygplatsen.

Betydande delar av Södermalm, Marieberg, Västra Kungsholmen, Västerort, hela vägen bort till Spånga och Tensta, har idag restriktioner på grund av Bromma flygplats som gör att det blir svårare att bygga fler bostäder.

Att regeringsplanet flyger mellan Arlanda och Bromma sänder en mycket olycklig signal. De flesta hävdar nog att även ministrar lika enkelt kan ta sig ut till Arlanda som till Bromma. Det understryker orimligheten i att ha två flygplatser fyra mil ifrån varandra.

Precis som det inte är rimligt att regeringsplanet gör resor på fyra mil för att hämta upp passagerare så finns det anledning att ifrågasätta Brommas vanligaste resmål Malmö och Göteborg, 51 respektive 40 mil bort.

Cirka 90 procent av flygtrafiken på Bromma är inrikesflyg som till stor del går att ersätta med tåg – om tågen går i tid. I sin vårbudget annonserade regeringen flera efterlängtade miljösatsningar.

Bland annat satsningar på tågunderhåll. Att tågen går i tid är en viktig faktor om vi ska få fler att ställa om till mer miljövänliga resealternativ. Ska vi nå miljömålen måste fler välja tåget över flyget.

Flygtrafiken från Bromma kan flyttas till andra flygplatser och ersättas med tåg. Idag är det enkelt att ta sig till Arlanda och restiden dit är ett svagt argument för att gå miste om möjligheten till 50 000 bostäder.

Arlanda express tar 20 minuter från city, pendeltågen mot Uppsala går hela vägen till Arlanda och flygbussarna går ofta och dygnet runt. Med utvecklingen av Ostlänken till Skavsta blir restiden dit kortare och Brommas flygtrafik kan förläggas både dit och till Arlanda.

Det är anledningar som gör att både ministrar och andra bör flyga från Arlanda istället för Bromma.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.