Krocktest. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Debattinlägg

”Biltillverkarna måste ta ansvar för sina autobromssystem”

Autobromsar ·

”Det finns flera olika typer av autobroms och det är svårt för konsumenten att ta reda på hur de olika systemen fungerar. Konsumenterna kan luras att tro att de har köpt en bil som aktivt kommer hjälpa dem att undvika olyckor”, skriver Alrik Söderlind.

Om debattören

Alrik Söderlind
Chefredaktör Auto motor & sport

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Förra året omkom 153 oskyddade trafikanter i Sverige. Nu kommer autobromssystem på bred front som utlovar att bilarna ska bromsa automatiskt och förhindra krockar med både bilar och oskyddade trafikanter.

Men bara för att det står autobroms i bilbroschyren betyder det inte att bilen verkligen kommer att bromsa och förhindra en olycka. Autobromsen i flera nya bilar fungerar inte.

Under våren har vi testat flera nya bilar och kommit fram till att det inte går att lita på autobromssystemen. Testerna visar med all tydlighet att autobromsen i många nya bilar fungerar riktigt dåligt – eller inte alls.

Dessutom är det stora skillnader mellan olika system. Vissa bromsar perfekt för både gångtrafikanter och bilar. Andra ”ser” bara bilar och inte gångtrafikanter eller cyklister. En del bromsar enbart för stillastående föremål.

Och en del varnar bara. I det ena testet körde tre av sex bilar över krockdockan. Och i det andra, med exklusiva suvar, fungerade autobromsen inte alls på vissa bilar.

Hur stor påverkan kan då bra autobromssystem ha på trafiksäkerheten? En indikation ges bland annat genom en undersökning som visar att Volvos City Safetysystem har minskat påkörningsolyckorna med 38 procent.

Enligt Anders Lie, expert på Vägverket, kan autobromssystem komma att bli det största som hänt sedan säkerhetsbältena kom. Till och med större än krockkudden.

Något som också bestyrks av trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, som inom kort kommer ställa krav på autobroms som standard om bilen ska få fem stjärnor.

När man som konsument ska köpa ny bil bör autobroms definitivt finnas med på kravlistan. Men det gäller att läsa på noga vad systemet ska klara.

Det finns flera olika typer av autobroms och det är svårt för konsumenten att ta reda på hur de olika systemen fungerar. Konsumenterna kan luras att tro att de har köpt en bil som aktivt kommer hjälpa dem att undvika olyckor.

Informationen om vad systemen klarar och inte klarar måste vara glasklar, så att konsumenten vet exakt vad som gäller.

Vårt förslag är att om bilen själv i alla situationer klarar av att undvika påkörningsolyckor mot andra bilar ska det stå: ”Autobromsbil/30 km/h” – om systemet klarar av hastigheter upp till 30 km/h.

Klarar systemet att stanna till stopp för bilar och även fotgängare och cyklister ska det stå: ”Autobroms komplett/50 km/h” – om bilen klarar av bilar/fotgängare och cyklister upp till 50 km/h.

System som inte lever upp till detta och saknar tydlig information ska inte få kallas autobroms.

Dessutom är det få biltillverkare som erbjuder autobroms som standardutrustning. Att systemen ska kosta extra är direkt oseriöst av generalagenterna. Alla bör införa autobromssystem som standard på sina bilar och systemen måste utvecklas snabbt.

Vi efterlyser klara besked från biltillverkarna och tydlig information till konsumenterna.

Autobromssystemen kan bli den viktigaste säkerhetsutvecklingen efter säkerhetsbältena, och den måste tas på allvar.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.