Foto: Fredrik Sandberg / TT
Debattinlägg

”Ett värdigt pensionärsliv kräver mer än en telefon”

Pensionärer ·

”SKPF tror inte att förslaget om en hjälptelefon räcker. Ett värdigt pensionärsliv kräver mer än så. Det var i den övertygelsen vi tog fram PRIS – pensionärernas rätt i samhället”, skriver Monica Bäckman.

Om debattören

Monica Bäckman
Förbundsordförande SKPF

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Maritta Selin har på SVT opinion skrivit en debattartikel om de äldres möjligheter att få hjälp på ett enklare sätt än i dag. Att kunna ringa ett telefonnummer som inte är till ”socialen” som hon uttrycker det.

Telefonservicen skulle benämnas PRIS de äldres rätt i samhället. Men PRIS finns redan och är så mycket mer.

År 2008 egistrerade SKPF (Svenska kommunalpensionärernas förbund) PRIS som sitt varumärke. PRIS år vår helhetssyn på hur man ska få en värdig ålderdom.

Där ingår frågor om ekonomin i form av pension och skatter, boende som en vald rättighet och påverkan genom rättigheten att bidra till en bra samhällsutveckling. Men även rätten till en samhällsservice, vård och omsorg som den enskilde behöver.

SKPF har uppvaktat äldreminister Åsa Regner och där beskrivit visionen om den samlade vården och omsorgen av äldre. Äldre och deras anhöriga ska kunna vända sig till en samlad äldreenhet i alla frågor de har.

Dit ska man kunna ta sig för de flesta ärenden såsom hjälpmedel, glasögon, hörapparater, provtagning, omläggningar, diabetesvård, fotvård med mera.

Träning och rehabilitering ska vara en självklar verksamhet i äldreenheten. Där ska det finnas primärvårdsläkare, psykiatriläkare, geriatriker, ögon och öronläkare.

Inte alla funktioner varje dag, men det är bättre för de äldre att läkarna åker till en äldreenhet i stället för att de äldre åker runt till olika ställen, fler mil och olika dagar.

I äldreenheten finns också biståndsbedömare och hemtjänstpersonal som där kan få direkt stöd från sjukvården i sitt arbete och utbyta kunskap om de äldre med andra personalgrupper. Anhörigkontakt, service, gemenskap och stöd för anhöriga är självklara delar i äldreenheten.

En äldre eller anhörig ringer ett känt telefonnummer oavsett vad ärendet gäller. Inga krångliga knappval eller kopplingsinstruktioner förekommer utan den som svarar kopplar eller ge besked direkt.

Återuppringning ska alltid ske när den som söks inte är på plats. Telefonservicen är bemannad med sakkunnig inom vård och omsorg.

En fungerande äldreenhet kräver att vård och omsorg ses som en rättighet för den enskilde. Det kräver ett annat synsätt än det rent kamerala från kommuner och landsting. 

För det finns vinster att göra med en sammanhållen omsorg. Fallolyckor kostar i dag 22 miljarder kronor årligen. Många äldre far idag illa av t ex olämplig medicinering, utmattning på grund av för lite mat och dryck och urinvägsinfektioner.

Kostnaderna för detta går att minska med en bra förebyggande verksamhet och samlade lösningar. Många dyra sjukhusbesök kan undvikas. Med träning och rehabilitering kan det friska bevaras och förlängas. Stöd till anhöriga hjälper dem att förstå och orka. 

En av våra största folksjukdomar är psykisk ohälsa bland äldre. Att ohälsa övergår i sjukdom kan förhindras med tidig uppmärksamhet och professionell behandling. För den enskilde kan värdet av ökad trygghet och välbefinnande inte mätas. 

SKPF tror inte att Maritta Selins förslag om en hjälptelefon räcker. Ett värdigt pensionärsliv kräver mer än så. Det var i den övertygelsen vi tog fram PRIS – pensionärernas rätt i samhället. 

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.