Foto: Marcus Ericsson/TT, Kristian Pohl/Regeringskansliet.
Debattinlägg

”Dags för noll dödade och allvarligt skadade i trafiken!”

Opinion ·

”Alkobommar, översyn av regelverket för användande av mobiltelefon under färd, utredning om vinterdäck på tunga fordon, lagstiftning för självkörande fordon, en kommande nationell cykelstrategi och ökad säkerhet kring järnvägsspår; regeringen ser nu över trafiksäkerhetsfrågorna på flera områden.”, skriver Anna Johansson (S).

Om debattören

Anna Johansson (S)
Ordförande, riksdagens arbetsmarknadsutskott

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Den senaste tiden har en rad allvarliga trafikolyckor inträffat. Bakom varje rubrik döljer sig en tragedi; en pappa som aldrig kommer hem, ett tonårsrum som står tomt eller årslång rehabilitering för att kunna gå igen.

Därför måste trafiksäkerhetsarbetet ständigt stå i fokus. Oavsett om du jobbar hela dagarna på vägarna, går över gatan på väg till skolan eller tar cykeln till arbetet ska du kunna göra det utan risk för att skadas i trafiken.

Arbetet för trygga trafikmiljöer måste ständigt utvecklas och förbättras. Därför lanserade regeringen hösten 2016 en Nystart för Nollvisionen.

Nystarten gäller alla trafikslag och ska sätta ramarna för det fortsatta arbetet. En av de stora utmaningarna är att öka säkerheten för oskyddade trafikanter; fotgängare, cyklister, motorcyklister och mopedister. Här är barn en särskilt viktig fokusgrupp.

Redan för 20 år sedan antog Sverige Nollvisionen – en vision om att ingen ska dö eller skadas för livet i trafiken. Sedan millennieskiftet har antalet omkomna i trafiken minskat med hälften.

Särskilt positivt har trafiksäkerhetsutvecklingen varit för barn och för förare och passagerare i bil. Detta har lett till att Nollvisionen uppmärksammats världen över.

Såväl EU som FN har antagit egna varianter av Nollvisionen. Svenskt trafiksäkerhetsarbete är framgångsrikt, men vi har en lång väg kvar. De senaste åren har minskningen av antalet omkomna i trafiken planats ut.

Vi är stolta men inte nöjda.

Nya möjligheter med att öka trafiksäkerheten finns både i ny teknik och i smartare samhällsplanering. Fordon med aktiva säkerhetssystem såsom autobroms kan själva bromsa för uppdykande fotgängare och framtidens självkörande fordon kan också bidra positivt till en säkrare stadsmiljö.

Det rekordhöga bostadsbyggandet i Sverige öppnar upp för att skapa tryggare stadsmiljöer. En samhällsplanering som tar sin utgångspunkt i barns behov kan exempelvis innebära att barn inte behöver korsa en väg med biltrafik på väg till skolan.

Tillräckligt med utrymme för att barn och vuxna ska kunna cykla eller gå tillsammans avskilt från andra trafikslag och goda lekmiljöer i direkt anslutning till nya bostäder dit barn själva kan ta sig tryggt är exempel på andra åtgärder som ökar trafiksäkerheten.

Nystart för Nollvisionen innebär att regeringen nu ser över trafiksäkerhetsfrågorna på flera områden.

Trafikverket har fått uppdraget att hålla ihop trafiksäkerhetsarbetet och regeringen har tagit en rad initiativ som vi arbetar vidare med:

  • Alkobommar.
  • Översyn av regelverket för användande av mobiltelefon under färd.
  • Utredning om vinterdäck på tunga fordon.
  • Lagstiftning för självkörande fordon.
  • En kommande nationell cykelstrategi och ökad säkerhet kring järnvägsspår.
  • Myndigheten Trafikanalys har också fått i uppgift att utreda frågan om sänkt bashastighet i tätort för att öka tryggheten för cyklister och fotgängare.

Barnperspektivet och trafiksäkerhet måste gå hand i hand i det fortsatta samhällsbygget.

Vi kommer att ha fortsatt fullt fokus på att i samverkan med alla andra aktörer i samhället ta ytterligare steg mot målet – noll dödade och allvarligt skadade i trafiken!

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.